Bjerregaard, Maria och Björn Kindenberg (2015). Språkutvecklande so-undervisning: strategier och metoder för högstadiet. Stockholm: Natur och Kultur (184 s.)
Coffin, Caroline (2004). Learning to write history: the role of causality. Written communication, 21(3) s 261-289. (28 s.)
Ammert, Niklas (red.) Att spegla världen. Läromedelsstudier iteori och praktik. Lund: Studentlitteratur (s 139-155, 193-218, 279-292, 317-340) (77 s)
Shemilt, Denis (2009). Drinking an ocean and pissing a cupful: How adolescensts make sense of history. I: Symcox, Linda & Wischut, Arie (eds.) National history standards. The problem of the canon and the futureof teaching history. Information Age Publishing (69 s)
Wendell, Joakim (2014). Förklaringar är ju allt på nåt sätt [Elektronisk resurs] : en undersökning av hurfem lärare använder historiska förklaringar i undervisningen. Licentiatavhandling Karlstad : Karlstads universitet. (154 s)
Synteser, eller översiktsverk, (ca 1 800 s). Titlar meddelas av kursledaren före kursstart.
Artiklar och texter i urval (ca 100 s)
Shemilt, Denis (2009), Drinking an ocean and pissing a cupful: How adolescents make sense of history I: Symcox, Linda & Wischut, Arie (eds.) National history standards. The problem of the canon and the future of teaching history. Charlotte, NC: Information Age Publishing (69 s.)
Skolverket (2014), Att bana väg för nyanländas lärande - mottagande och skolgång. (24 s.) Tillgänglig på Internet.
Smith, Ralph B (2011). Historical explanation: from narrative to causation – and back? History of European ideas, 37:3, 382-395 (13 s.).
Wendell, Joakim (2014). ”Förklaringar är ju allt på något sätt.” En undersökning av hur fem lärare använder historiska förklaringar i undervisningen. Licentiatuppsats, Karlstad universitet. Kap 3 och 7 (ca 20 s). (elektronisk resurs)
Synteser, eller översiktsverk, (ca 1 800 s.). Titlar meddelas av kursledaren före kursstart.
Artiklar och texter i urval (ca 50 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att undervisa om historiska förklaringar och långsiktiga historiska förändringsprocesser som historiska problem. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över styrdokument, elevers ämnesrelaterade svårigheter, ämnesspråksutveckling och läromedel.
Kursen behandlar de långsiktiga historiska förändringsprocesser som har betydelse för dagens och framtidens samhälle. Olika framställningar av dessa processer analyseras och problematiseras med hjälp av olika typer av historiska förklaringsmodeller och teoretiska begrepp. Förmågan att planera undervisning om förändringsprocesser och orsakssamband, utifrån olika elevers förutsättningar, och på ett sätt som ökar nutidsförståelsen samt kunskapen om att människor i olika tider har levt under olika ekonomiska, politiska, tekniska och kulturella villkor, är också central. I kursen behandlas även aktuella styrdokument, läromedel och hur en språk- och kunskapsutvecklande undervisning kan se ut, i relation till elevers olika förutsättningar.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL721C Historia och lärande: Fördjupade perspektiv på historia (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).