Tema 1
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. Kap 1, 2, 4, 5, 6 (314s)
Kenney, W. Larry; Wilmore, Jack H; Costill, David L (2022). Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Leeds: Human Kinetics. Kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 19 (168s)
Sand, Olav; Sjaastad, Øysten V; Haug, Egil; Bjålie, Jan G (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3. uppl. Stockholm: Liber. (143s)
Tonkonogi, Michail, & Bellardini, Helena (2012). Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom?: för hälsa, prestation och individuell utveckling. SISU idrottsböcker. Kap 2, 3, 4, 5, 6, 7 (73s)
Tema 2
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kap 1, 2, 3 (86s)
Skolverket. (2014). Skolverkets rapport om simkunnighet i årskurs 6. (Rapport Dnr 5.1.3-2014:402) (20s). Tillgänglig via internet.
Tema Förändringsprocesser.
Andersson, Torbjörn (2002). Kung fotboll. Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Stehag/Stockholm: Symposion. s. 41–88 (47s). Tillgänglig via internet.
Backman, Erik & Larsson, Lena (red.) (2013). I takt med tiden? Perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kap 2, (17s). Tillgänglig via internet.
Engström, Lars-Magnus (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. (2. uppl.) Stockholm: Liber. Kap 1, 5, (36s).
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa- i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber. Kap 3,11 (38s).
Sandahl, Björn (2004). Ett ämne för vem? Idrottsämnet i grundskolan 1962–2002. I Larsson, Håkan & Meckbach, Jane. (red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott och hälsa. Stockholm: Idrottshögskolan. s. 44–69 (26s). Tillgänglig via internet.
Sandell, Klas & Sörlin, Sverker (1999). Friluftshistoria. Från “härdande friluftsliv” till ekoturism och miljöpedagogik. Carlssons: Stockholm. s.10–61 (51s). Tillgänglig via internet.
Tema Vinteridrott och Vinterfriluftsliv
Bentsen, Peter. Andkjaer, Sören. Ejby-Ernst, Niels. (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. Köpenhamn: Munksgaard. Kap. 11 (12s). Tillgänglig via internet.
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. s. 49–78, 165-174, 263-268 (40s)
Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor. (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76s)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.) (2007). Nature first outdoor life the Friluftsliv way. Toronto:Dundurn. Kap. 23, 24, 25 (40s). Tillgänglig via internet.
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19 (16s). Tillgänglig via internet.
Kompendier och artiklar tillkommer i kursen motsvarande 200 sidor.
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i fysiologi, träningslära och biologisk utveckling. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt i skolsammanhang genom idrottslärans former och simning med livräddning. Kursen syftar även till att studenten utvecklar kunskaper om förändringsprocesser över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa. Dessutom syftar kursen till att studenten utvecklar förmåga att skapa lärandesituationer i vinteridrott och vinterfriluftsliv som gynnar elevers lärande.
I kursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet, koordination och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former samt simning med livräddning. I kursen diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser. Vidare ingår utbildning i vinteridrott och vinterfriluftsliv förlagd till snösäker ort vintertid i fjällmiljö. Inom kursens ram behandlas erfarenheter från vinteridrott och vinterfriluftsliv varvid en didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL213C Idrott och lärande: Kroppsligt lärande och rörelseförutsättningar (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).