EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen omfattar tre teman.
I kursens första tema problematiseras relationen mellan skola, idrott och ungdomskultur. Särskilt fokus är på dans, bollspel och akrobatik varvid dessa kritiskt granskas och jämförs samt prövas och genomförs. I detta sammanhang berörs hur mental träning och spänningsreglering kan användas i skolan.
I kursens andra tema bearbetas och analyseras olika samhälleliga perspektiv på skola och på skolämnet idrott och hälsa.
I kursens tredje tema behandlas hur lärande kan utformas inom specialisering i skolämnet idrott och hälsa. Särskilt fokus är på analys av vald idrott utifrån skilda idrottsliga logiker, på kritisk granskning av dess uppbyggnad och karaktär, specifik teknik och taktik samt på kulturella och sociala aspekter.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: IL215C-Idrott och lärande: Rum, kropp och samhälle.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).