Alkarp, Magnus (2012) ”Vanhelgad helgedom: Gamla Uppsala och missbruket av forntiden”, i Nicklasson, Påvel & Petersson, Bodil, Att återupptäcka det glömda: aktuell forskning om forntidens förflutna i Norden. Lund: Lunds universitet. 28 s.
Cubitt, Geoffrey (2007). History and memory. Manchester: Manchester University Press. 263 s.
Ekström, Anders & Sörlin, Sverker (2012). Alltings mått: humanistisk kunskap i framtidens samhälle. Stockholm: Nordstedt. 288 s.
Ferro, Marc (2003). The Use and Abuse of Hstory, or, How the Past is Taught to Children. Rev. ed. London: Routledge. 390 s.
Johansson, Roger (2001). Kampen om historien: Ådalen 1931: sociala konflikter, historiemedvetande och historiebruk 1931-2000. 1. uppl. Stockholm: Hjalmarson & Högberg. 557 s.
Kaye, Harvey J (1997). Why do ruling classes fear history?: and other questions. Basingstoke: Macmillan. 270p
Linderborg, Åsa (2001). Socialdemokraterna skriver historia: historieskrivning som ideologisk maktresurs 1892-2000. Diss. Uppsala. Stockholm: Atlas. 549 s.
Smith, Bonnie G (1998). The gender of history: men, women, and historical practice. Cambridge: Harvard University Press. 306 s.
Zander, Ulf (2001). Fornstora dagar, moderna tider: bruk av och debatter om svensk historia från sekelskifte till sekelskifte. Diss. Lund. Lund: Nordic Academic Press. 650 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper i olika forskningstraditioner om historiebruk, historiekultur och historiedidaktik med särskild inriktning mot social förändring.
Kursen behandlar forskning om historiebruk, historiekultur och historiedidaktik.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet: Examen på grundnivå som omfattar minst 180 hp
Särskild behörighet: Högskoleutbildning 90 hp med ett för historiska studier relevant huvudområde såsom exempelvis etnologi, arkeologi, litteraturhistoria, idéhistoria eller ekonomisk historia.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).