- Sharp, H. (2019). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. Newark, NJ: John Wiley & Sons.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
EduSinglePage
Om kursen
I denna projektbaserade studiokurs kommer du att genomföra ett fåtal grupparbeten. Grupparbeten är formade så att ni får möjlighet att designa och utveckla webbaserade användarupplevelser i ett interaktivt scenario.
Kursen inkluderar designbaserad forskning, konceptgenerering, prototypframtagning och iterativ design och utveckling. Kursen introducerar dig i de praktiska aspekterna av webbaserad design och utveckling genom att utforska och tydliggöra designproblem och att delta i kreativt grupparbete.
Under kursen kommer du att:
- lära dig om och använda dig av design- och prototyptekniker,
- kommunicera dina designförslag och ge och ta emot konstruktiv feedback,
- testa och iterera prototyper,
- koda lösningar baserade på dina prototyper,
- testa och utvärdera den framtagna lösningen.
Kunskaperna från alla tidigare kurser samt den parallella kursen (Designmetoder) kommer att användas och byggas på i denna kurs.
I slutet av kursen ska du kunna designa, utveckla, problematisera och utvärdera webbaserade interaktiva gränssnitt samt föreslå och implementera designmetoder som kan användas för att förbättra gränssnitten.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Användarcentrerad design och alternativa perspektiv.
- Webbens användningskontext
- Webbaserade användarinteraktioner
- Webbsidans visuella egenskaper och metaforer
- Skisser och prototypframställning
- Testning av prototyper
- Designkommunikation: Verktyg för visualisering av webbcentrerade designförslag
- Analys av befintliga webbaserade interaktionsgränssnitt
- Projektledning och samarbete i grupp
Behörighetskrav
20 hp avklarat, sammanlagt, från kurserna Digital design och utveckling I, II och III.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).