Grimvall, Göran (2013). Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare skolår. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (140 s)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning: en handbok. (Tredje upplagan). Stockholm: Hallgren & Fallgren (100 s i urval i samråd med lärare)
Johansson, Myrtel. & Sandström, Maria. (2022). Undervisa i teknik: för lärare i grundskolan. (Tredje upplagan). Malmö: Gleerups. (200 s)
Marçal, Katrine. (2020). Att uppfinna världen: hur historiens största feltänk satte käppar i hjulet. Stockholm: Mondial. (kap 1-5, 86 s)
Sundin, Bo (2006). Den kupade handen. Stockholm: Carlsson bokförlag. (325 s)
Österlin, Kenneth (2016).?Design i fokus: varför ser saker ut som de gör? (Fjärde upplagan). Stockholm: Liber (192 s)
Artiklar och elektroniska resurser kan tillkomma
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i teknik samt intresse för teknik och teknikutveckling. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla ämnesdidaktisk kompetens för att undervisa i ämnet teknik.
Kursen behandlar teknikens uppgifter, funktion, utveckling och möjligheter. I kursen diskuteras drivkrafter för utveckling av tekniska lösningar, genusperspektiv på teknikutveckling och samband mellan teknikutveckling och samhällsutveckling.
Vardagliga tekniska lösningar tas upp med avseende på funktion, materialkännedom samt konsekvenser av teknikval utifrån hållbar utveckling. Även dokumentation och kommunikation med hjälp av teknikens begrepp och uttrycksformer ingår i kursen.
Olika sätt att organisera och genomföra teknikundervisning behandlas samt hur val av arbetssätt och arbetsformer kan stimulera elevgrupper av olika kön och etniskt ursprung till ökat intresse för teknik. Studenten genomför ett självständigt teknikutvecklingsprojekt där praktiskt arbete ingår och i detta sammanhang förs diskussioner om både möjligheter och risker som kan uppkomma i samband med praktiska moment i teknikundervisningen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).