Pedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap om och förmåga att värdera och tillämpa adekvata forskningsmetoder samt analysera data inom huvudområdet Pedagogik. Fokus i kursen ligger på tillämpning av metod samt analys och tolkning av kvalitativa och kvantitativa data.
I inledningen av kursen formulerar studenten ett vetenskapligt problem baserat på tidigare forskning, vilket preciseras och avgränsas med hjälp av ett undersökningsbart syfte och frågeställningar. Därefter genomför studenten en egen studie med hjälp av mixad metod. I det första steget formuleras en kvantitativ enkät som skickas ut till en preciserad målgrupp. I det andra steget genomförs två djupintervjuer med lämpliga respondenter. Det sammantagna resultatet analyseras utifrån adekvata analysmetoder (bl.a. SPSS) och en reflexiv och kritisk diskussion förs kring metoderna och genomförandet av studien.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SO650F Pedagogik: Kunskapsområde och forskning (godkänd) och SO658F Pedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi (genomgången)
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).