Att tillgängliggöra matematikundervisningen: en studie om hur lärarutbildningen förbereder blivande lärare för undervisning i flerspråkiga klassrum
Fakta
- Kontaktperson:
- Huda Alhadi Alhasani
- Finansiär:
-
- Forskarskolan RelMaS finansierad av Vetenskapsrådet
- Ansvarig vid Mau:
- Huda Alhadi Alhasani
- Projektperiod:
- 01 mars 2023 - 01 september 2028
- Fakultet/institution:
- Forskningsmiljö:
- Forskningsämne:
Om projektet
Nyckelorden för detta forskningsprojekt är: matematikundervisning, blivande lärare, transspråkande, kodväxling, språklig mångfald och flerspråkighet. Mitt forskningsprojekt syftar till att undersöka hur lärarutbildningen förbereder blivande lärare för att undervisa matematik till flerspråkiga elever.
Genom att besvara forskningsfrågan, "Hur kan lärarutbildningen förbereda blivande lärare för undervisning i flerspråkiga matematikklassrum?", bidrar denna studie till diskussioner om att tillgängliggöra matematikundervisningen för alla elever.
Projektet syftar till att använda språk som en resurs i matematikklassrummet och främja transspråkande praktiker där flera språk används oskiljaktigt för att förbättra den epistemologiska förståelsen av matematik bland flerspråkiga elever.