Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Matematikens didaktik
didaktik
Forskningsämnet matematikens didaktik berör undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om matematik. Matematik förstås här som mångfacetterade praktiker vilka är tydligt kopplade i tid och rum.
Forskning inom matematikdidaktik tar sin utgångspunkt i såväl undervisningsperspektiv som lärandeperspektiv med fokus på olika aktörer som exempelvis lärare, elever och samhällsmedborgare. Forskningen bidrar även till skolutvecklingsarbete i samverkan med lärare, elever och andra (t.ex. rektorer). Det sammanhang där matematikundervisningen sker, oftast klassrummet, ses som en del av en större helhet, där beslut på olika nivåer påverkar vad som är möjligt att åstadkomma i matematikundervisningen. Här ingår tolkningar och analyser av styrdokument och policydokument.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i matematik (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder matematikkunskaper i dessa sammanhang.
I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar matematiska kunskaper en central roll för människors möjligheter till kritiska förhållningssätt för att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Demokratifrågor och identitetsskapande i relation till matematik är ett utmärkande drag för matematikämnets didaktik vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om matematik.
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Christian Andersson - Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se -
LBPersonal
Lisa Björklund Boistrup - Professor
lisa.bjorklund.boistrup@mau.se -
Personal
Paul Clucas - Doktorand
paul.clucas@mau.se -
Personal
Irina Johansson Carlén - Doktorand
irina.johansson-carlen@mau.se -
Personal
Dorota Lembrer - Universitetslektor
dorota.lembrer@mau.se -
Personal
Jöran Petersson - Docent/Universitetslektor
joran.petersson@mau.se -
Personal
Helena Roos - Docent/Universitetslektor, biträdande
helena.roos@mau.se -
Personal
Maria Silwer - Doktorand
maria.silwer@mau.se -
Personal
Petra Svensson Källberg - Universitetslektor
petra.svensson@mau.se -
Personal
Anna Wernberg - Universitetslektor
anna.wernberg@mau.se -
Personal
Magnus Ödmo - Doktorand
magnus.odmo@mau.se
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Methodological Choices in Research on Early Mathematics Education: Elicitation of Parents’ Views
Dorota Lembrér
-
2023 | Bok
Stokastikdidaktik del 2: Statistik, sannolikhetslära och kombinatorik för grund- och ämneslärare
Jöran Petersson
-
2023 | Bok
Stokastikdidaktik del 1: Statistik, sannolikhetslära och kombinatorik för grund- och ämneslärare
Jöran Petersson
-
2023 | Övrigt
Matemattityd
Jöran Petersson
-
2023 | Artikel i tidskrift
Få syn på resonemangen
Monica Delorme, Annika Schoug
-
2023 | Konferensbidrag
Critical mathematics and climate change in teacher education.
Magnus Ödmo
-
2023 | Konferensbidrag
A teacher education course on climate change and critical mathematics education
Magnus Ödmo, Anna Chronaki, Lisa Björklund Boistrup
-
2023 | Konferensbidrag
A teacher education statistics course encounters climate change and critical mathematics education: Thinking about controversies
Magnus Ödmo, Lisa Björklund Boistrup, Anna Chronaki
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Exploring Ways to Design Mathematics Education Promoting Inclusion and Equity for Every Student
Helena Roos
-
2023 | Artikel i tidskrift
Att tolka derivator med hjälp av enheter
Egbert Langeveld, Andréas Rosenberg
Forskarutbildning
Universitetet har forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet naturvetenskapens och matematikens didaktik.
Naturvetenskapernas och matematikens didaktik strävar efter ökad kunskap om undervisning, lärande, ämnesinnehåll, demokratifrågor och identitetsskapande i relation till dessa ämnesområden.
Inom ämnet undersöks orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder kunskaper i dessa sammanhang.
Ämnet inbegriper också studier av undervisningsprocesser och hur deltagarna utvecklar olika förhållningssätt till ämnesområdet.
Kontaktperson för forskarutbildningen: Helena Roos
Mer om forskarutbildning vid Malmö universitet