Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Matematikens didaktik
didaktik
Forskningsämnet matematikens didaktik berör undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om matematik. Matematik förstås här som mångfacetterade praktiker vilka är tydligt kopplade i tid och rum.
Forskning inom matematikdidaktik tar sin utgångspunkt i såväl undervisningsperspektiv som lärandeperspektiv med fokus på olika aktörer som exempelvis lärare, elever och samhällsmedborgare. Forskningen bidrar även till skolutvecklingsarbete i samverkan med lärare, elever och andra (t.ex. rektorer). Det sammanhang där matematikundervisningen sker, oftast klassrummet, ses som en del av en större helhet, där beslut på olika nivåer påverkar vad som är möjligt att åstadkomma i matematikundervisningen. Här ingår tolkningar och analyser av styrdokument och policydokument.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i matematik (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder matematikkunskaper i dessa sammanhang.
I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar matematiska kunskaper en central roll för människors möjligheter till kritiska förhållningssätt för att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Demokratifrågor och identitetsskapande i relation till matematik är ett utmärkande drag för matematikämnets didaktik vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om matematik.
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Christian Andersson - Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se -
LBPersonal
Lisa Björklund Boistrup - Professor
lisa.bjorklund.boistrup@mau.se -
Personal
Paul Clucas - Doktorand
paul.clucas@mau.se -
Personal
Lucely Figueroa Suarez - Doktorand
lucely.figueroa@mau.se -
Personal
Irina Johansson Carlén - Doktorand/Universitetsadjunkt
irina.johansson-carlen@mau.se -
Personal
Dorota Lembrer - Universitetslektor
dorota.lembrer@mau.se -
Personal
Jöran Petersson - Docent/Universitetslektor
joran.petersson@mau.se -
Personal
Helena Roos - Docent/Universitetslektor, biträdande
helena.roos@mau.se -
URPersonal
Ulrika Ryan - Universitetslektor
ulrika.ryan@mau.se -
Personal
Petra Svensson Källberg - Universitetslektor
petra.svensson@mau.se -
Personal
Anna Wernberg - Universitetslektor
anna.wernberg@mau.se -
Personal
Magnus Ödmo - Doktorand
magnus.odmo@mau.se
-
2024 | Artikel i tidskrift
Ethical dilemmas and professional judgment as a pathway to inclusion and equity in mathematics teaching
Helena Roos, Anette Bagger
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Methodological Choices in Research on Early Mathematics Education: Elicitation of Parents’ Views
Dorota Lembrér
-
2023 | Konferensbidrag
An introduction to TWG25: Inclusive mathematics education – challenges for students with special needs
Petra Scherer, Michael Gaidoschik, Hana Moraová, Helena Roos, Ulovec Andreas
-
2023 | Konferensbidrag
"There is mathematics in there too": Parents' and teachers' discussions about mathematics for young children
Dorota Lembrér
-
2023 | Konferensbidrag
An introduction to TWG13: Early years mathematics
Bozena Maj-Tatsis, Camilla Björklund, Dorota Lembrér, Esther Levenson, Andrea Maffia, Marianna Tzekaki
-
2023 | Artikel i tidskrift
Bringing Critical Mathematics Education and Actor–Network Theory to a Statistics Course in Mathematics Teacher Education: Actants for Articulating Complexity in Student Teachers’ Foregrounds
Magnus Ödmo, Anna Chronaki, Lisa Bjorklund Boistrup
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism in mathematics classrooms? – teachers’ views and experiences
Petra Svensson Källberg, Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson
-
2023 | Konferensbidrag
Specific mathematical difficulties – diagnosis and pedagogical and didactic actions
Jonas Walfridsson, Ann-Louise Ljungblad, Helena Roos, Ulf Träff
-
2023 | Konferensbidrag
Moments of inclusion and equity in the mathematics classroom
Anette Bagger, Helena Roos
-
2023 | Bok
Stokastikdidaktik del 2: Statistik, sannolikhetslära och kombinatorik för grund- och ämneslärare
Jöran Petersson
-
Forskningsprojekt
Matematikundervisning för Inkludering och Likvärdighet - MIL
helena.roos@mau.se -
Forskningsprojekt
Critical mathematics education i en kontext av klimatförändring
magnus.odmo@mau.se -
Forskningsprojekt
Kritiskt tänkandediskurser i matematikundervisning om big data
christian.hans.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se
Forskarutbildning
Universitetet har forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet naturvetenskapens och matematikens didaktik.
Naturvetenskapernas och matematikens didaktik strävar efter ökad kunskap om undervisning, lärande, ämnesinnehåll, demokratifrågor och identitetsskapande i relation till dessa ämnesområden.
Inom ämnet undersöks orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder kunskaper i dessa sammanhang.
Ämnet inbegriper också studier av undervisningsprocesser och hur deltagarna utvecklar olika förhållningssätt till ämnesområdet.
Kontaktperson för forskarutbildningen: Helena Roos
Mer om forskarutbildning vid Malmö universitet