Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
Matematikens didaktik
didaktik
Forskningsämnet matematikens didaktik berör undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om matematik. Matematik förstås här som mångfacetterade praktiker vilka är tydligt kopplade i tid och rum.
Forskning inom matematikdidaktik tar sin utgångspunkt i såväl undervisningsperspektiv som lärandeperspektiv med fokus på olika aktörer som exempelvis lärare, elever och samhällsmedborgare. Forskningen bidrar även till skolutvecklingsarbete i samverkan med lärare, elever och andra (t.ex. rektorer). Det sammanhang där matematikundervisningen sker, oftast klassrummet, ses som en del av en större helhet, där beslut på olika nivåer påverkar vad som är möjligt att åstadkomma i matematikundervisningen. Här ingår tolkningar och analyser av styrdokument och policydokument.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i matematik (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder matematikkunskaper i dessa sammanhang.
I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar matematiska kunskaper en central roll för människors möjligheter till kritiska förhållningssätt för att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Demokratifrågor och identitetsskapande i relation till matematik är ett utmärkande drag för matematikämnets didaktik vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om matematik.
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Christian Andersson - Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se -
LBPersonal
Lisa Björklund Boistrup - Professor
lisa.bjorklund.boistrup@mau.se -
Personal
Paul Clucas - Doktorand
paul.clucas@mau.se -
Personal
Dorota Lembrer - Universitetslektor
dorota.lembrer@mau.se -
Personal
Jöran Petersson - Docent
joran.petersson@mau.se -
Personal
Helena Roos - Universitetslektor, biträdande
helena.roos@mau.se -
Personal
Petra Svensson Källberg - Universitetslektor
petra.svensson@mau.se -
Personal
Magnus Ödmo - Doktorand
magnus.odmo@mau.se
-
2022 | Konferensbidrag
Timeseries analysis extends content analysis to exploring distribution of a topic among data
Jöran Petersson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Students’ responses to the question: how does a computer do curve fitting?
Jöran Petersson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Solidarity acts in the context of language diversity: Students’ encounters with epistemological difference
Ulrika Ryan
-
2022 | Artikel i tidskrift
Parent-initiated activities in support of Swedish year-one children’s learning of mathematics: age-appropriate complements to school?
Jöran Petersson, Judy Sayers, Eva Rosenqvist, Paul Andrews
-
2022 | Artikel i tidskrift
A methodological critique of research on parent-initiated mathematics activities and young children’s attainment
Paul Andrews, Jöran Petersson, Judy Sayers
-
2022 | Artikel i tidskrift
Prime Time in Preschool Through Teacher-Guided Play with Rectangular Numbers
Jöran Petersson, Kassahun Weldemariam
-
2022 | Artikel i tidskrift
Estimation in the Mathematics Curricula of Denmark, Norway and Sweden: Inadequate Conceptualisations of an Essential Competence
Pernille Bødtker Sunde, Jöran Petersson, Mona Nosrati, Eva Rosenqvist, Paul Andrews
-
2021 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Sociocultural influences on parents’ views about mathematics education for young children
Dorota Lembrér
-
2021 | Konferensbidrag
Content Analysis of Mathematics Textbooks and Adapted Lorentz Curves
Jöran Petersson, Judy Sayers, Paul Andrews
-
2021 | Konferensbidrag
The ethical significance of exemplifying: A response to Anthony Essien
Ulrika Ryan
Forskarutbildning
Universitetet har forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet naturvetenskapens och matematikens didaktik.