Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Forskning
- Forskningsämnen
- Matematikens didaktik
Matematikens didaktik
didaktik
Forskningsämnet matematikens didaktik berör undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om matematik. Matematik förstås här som mångfacetterade praktiker vilka är tydligt kopplade i tid och rum.
Matematikdidaktisk forskning tar sin utgångspunkt i såväl undervisningsperspektiv som lärandeperspektiv med fokus på olika aktörer som exempelvis lärare, elever och samhällsmedborgare. Forskningen bidrar även till skolutvecklingsarbete i samverkan med lärare, elever och andra (t.ex. rektorer). Det sammanhang där matematikundervisningen sker, oftast klassrummet, ses som en del av en större helhet, där beslut på olika nivåer påverkar vad som är möjligt att åstadkomma i matematikundervisningen. Här ingår tolkningar och analyser av styrdokument och policydokument.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i matematik (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder matematikkunskaper i dessa sammanhang.
I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar matematiska kunskaper en central roll för människors möjligheter till kritiska förhållningssätt för att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Demokratifrågor och identitetsskapande i relation till matematik är ett utmärkande drag för forskningsämnet vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om matematik.
Forskare, publikationer och projekt
-
2020 | Artikel i tidskrift
Educational settings in relation to special educational needs in mathematics
Helena Roos, Maria Linfors, Anette Bagger
-
2020 | Artikel i tidskrift
Directions of intentionalities in special needs education in mathematics
Anette Bagger, Helena Roos, Margareta Engvall
-
2020 | Bok
Inkluderande matematikundervisning
Helena Roos
-
2020 | Artikel i tidskrift
Teachers’ perspectives on homework
Judy Sayers, Jöran Petersson, Gosia Marschall, Paul Andrews
-
2020 | Artikel i tidskrift
A joke on precision? Revisiting “precision” in the school mathematics discourse
Ulrika Ryan, Anna Chronaki
-
2020 | Artikel i tidskrift
The Fabrication of Early Childhood Mathematics and the desired child in Sweden
Laurence Delacour, Anna Chronaki
-
2020 | Artikel i tidskrift
Two novel approaches to the content analysis of school mathematics textbooks
Jöran Petersson, Judy Sayers, Eva Rosenqvist, Paul Andrews
-
2020 | Konferensbidrag
Estimation: An inadequately operationalised national curriculum competence
Judy Sayers, Jöran Petersson, Eva Rosenqvist, Paul Andrews
-
2019 | Konferensbidrag
A fit model for model fitting
Jöran Petersson
-
2019 | Konferensbidrag
Methods for visual and statistical comparison of the distribution of codes from content analyses
Jöran Petersson, Judy Sayers, Paul Andrews
Forskarutbildning
Universitetet har forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet naturvetenskapens och matematikens didaktik.