Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
Matematikens didaktik
didaktik
Forskningsämnet matematikens didaktik berör undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om matematik. Matematik förstås här som mångfacetterade praktiker vilka är tydligt kopplade i tid och rum.
Forskning inom matematikdidaktik tar sin utgångspunkt i såväl undervisningsperspektiv som lärandeperspektiv med fokus på olika aktörer som exempelvis lärare, elever och samhällsmedborgare. Forskningen bidrar även till skolutvecklingsarbete i samverkan med lärare, elever och andra (t.ex. rektorer). Det sammanhang där matematikundervisningen sker, oftast klassrummet, ses som en del av en större helhet, där beslut på olika nivåer påverkar vad som är möjligt att åstadkomma i matematikundervisningen. Här ingår tolkningar och analyser av styrdokument och policydokument.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i matematik (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder matematikkunskaper i dessa sammanhang.
I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar matematiska kunskaper en central roll för människors möjligheter till kritiska förhållningssätt för att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Demokratifrågor och identitetsskapande i relation till matematik är ett utmärkande drag för matematikämnets didaktik vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om matematik.
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Christian Andersson - Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se -
LBPersonal
Lisa Björklund Boistrup - Professor
lisa.bjorklund.boistrup@mau.se -
Personal
Paul Clucas - Doktorand
paul.clucas@mau.se -
Personal
Dorota Lembrer - Universitetslektor
dorota.lembrer@mau.se -
Personal
Jöran Petersson - Docent/Universitetslektor
joran.petersson@mau.se -
Personal
Helena Roos - Docent/Universitetslektor, biträdande
helena.roos@mau.se -
Personal
Petra Svensson Källberg - Universitetslektor
petra.svensson@mau.se -
Personal
Anna Wernberg - Universitetslektor
anna.wernberg@mau.se -
Personal
Magnus Ödmo - Doktorand
magnus.odmo@mau.se
-
2023 | Artikel i tidskrift
Hur kan man inte se det?
Calle Rosell, Kristin Strand
-
2023 | Artikel i tidskrift
En vanlig uppgift i ett ovanligt sammanhang
Cecilia Lindeheim, Ann-Britt Nilsund
-
2023 | Artikel i tidskrift
Att tolka derivator med hjälp av enheter
Egbert Langeveld, Andréas Rosenberg
-
2023 | Artikel i tidskrift
Promoting basic arithmetic competence in early school years–using a response to intervention model
Helena Roos, Linda Fälth, Lena Karlsson, Camilla Nilvius, Heidi Selenius, Idor Svensson
-
2023 | Artikel i tidskrift
Students’ voices of inclusion in mathematics education
Helena Roos
-
2023 | Artikel i tidskrift
Swedish parents’ perspectives on homework: manifestations of principled pragmatism
Judy Sayers, Jöran Petersson, Eva Rosenqvist, Paul Andrews
-
2022 | Artikel i tidskrift
Storylines in public news media about mathematics education and minoritized students
Annica Andersson, Ulrika Ryan, Beth Herbel-Eisenmann, Hilja Lisa Huru, David Wagner
-
2022 | Konferensbidrag
Study guidance in Arabic in mathematics – tutor resources
Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Planera för inkluderande matematikundervisning i ett stormigt landskap
Helena Grundén, Helena Roos
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
’Vi’ och ’dom’ – Sociopolitiska dimensionerav matematikutbildning där olika språkoch kulturer möts
Huda Alhadi Alhasani, Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan, Sundus Zaki
Forskarutbildning
Universitetet har forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet naturvetenskapens och matematikens didaktik.