Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
Matematikens didaktik
didaktik
Forskningsämnet matematikens didaktik berör undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om matematik. Matematik förstås här som mångfacetterade praktiker vilka är tydligt kopplade i tid och rum.
Forskning inom matematikdidaktik tar sin utgångspunkt i såväl undervisningsperspektiv som lärandeperspektiv med fokus på olika aktörer som exempelvis lärare, elever och samhällsmedborgare. Forskningen bidrar även till skolutvecklingsarbete i samverkan med lärare, elever och andra (t.ex. rektorer). Det sammanhang där matematikundervisningen sker, oftast klassrummet, ses som en del av en större helhet, där beslut på olika nivåer påverkar vad som är möjligt att åstadkomma i matematikundervisningen. Här ingår tolkningar och analyser av styrdokument och policydokument.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i matematik (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder matematikkunskaper i dessa sammanhang.
I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar matematiska kunskaper en central roll för människors möjligheter till kritiska förhållningssätt för att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Demokratifrågor och identitetsskapande i relation till matematik är ett utmärkande drag för matematikämnets didaktik vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om matematik.
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Christian Andersson - Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se -
LBPersonal
Lisa Björklund Boistrup - Professor
lisa.bjorklund.boistrup@mau.se -
Personal
Paul Clucas - Doktorand
paul.clucas@mau.se -
Personal
Dorota Lembrer - Universitetslektor
dorota.lembrer@mau.se -
Personal
Jöran Petersson - Docent/Universitetslektor
joran.petersson@mau.se -
Personal
Helena Roos - Docent/Universitetslektor, biträdande
helena.roos@mau.se -
Personal
Petra Svensson Källberg - Universitetslektor
petra.svensson@mau.se -
Personal
Magnus Ödmo - Doktorand
magnus.odmo@mau.se
-
2022 | Konferensbidrag
Study guidance in Arabic in mathematics – tutor resources
Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Planera för inkluderande matematikundervisning i ett stormigt landskap
Helena Grundén, Helena Roos
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
’Vi’ och ’dom’ – Sociopolitiska dimensionerav matematikutbildning där olika språkoch kulturer möts
Huda Alhadi Alhasani, Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan, Sundus Zaki
-
2022 | Konferensbidrag
Multilingual students' talk about their work to relocate school academic mathematics in home-school transitions
Ulrika Ryan, Petra Svensson Källberg
-
2022 | Artikel i tidskrift
Språk, Kultur och matematik
Petra Svensson Källberg, Eva Norén, Ulrika Ryan
-
2022 | Bok
Bedömning i matematik pågår!: Återkoppling för elevers engagemang och lärande
Lisa Björklund Boistrup
-
2022 | Konferensbidrag
Rhythmic instrumental orchestration: Joining two theoretical perspectives in designing an online summer school
Angelika Bikner-Ahsbahs, Jana Trgalova, Andrea Maffia, Arthur Bakker, Dorota Lembrér
-
2022 | Konferensbidrag
I didn't notice that there was mathematics in kindergarten: Polish parents' views about Norwegian kindergartens
Troels Lange, Dorota Lembrér, Tamsin Meaney
-
2022 | Konferensbidrag
Mathematics curriculum discourses on democracy: Critical thinking in the age of digital traces
Christian H. Andersson, Lisa Björklund Boistrup, Helena Roos
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Designing and researching vocational mathematics education
Lisa Björklund Boistrup, Matilda Hällback
Forskarutbildning
Universitetet har forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet naturvetenskapens och matematikens didaktik.