Kontaktperson:
Elisabet M. Nilsson
Projektmedlemmar vid Mau:
Samarbetspartners:
  • Eindhoven University of Technology (NL) Aarhus University (DK)
Projektperiod:
01 september 2024 - 31 augusti 2027
Forskningsämne:

Om projektet

REDUCE syftar till att utveckla undervisningsaktiviteter och -material om "reflekterande datapraktiker”. I kort går sådana praktiker ut på att designa hållbara teknologier MED data (som designmaterial), GENOM data (som designmetod) och MED data (AI som designer). Att designa med, genom och av data betyder att data används som en resurs för att förstå, konstruera och utvärdera designutmaningar.

Öppen utbildningsresurs

Det övergripande målet med REDUCE är att skapa förutsättningar för studenter att utvecklas till ansvarsfulla och medvetna designers av framtidens hållbara teknologier. Projektet kommer att resultera i en uppsättning undervisningsaktiviteter och material som skall publiceras som en öppen utbildningsresurs (OER). Målgruppen för OER’n är lärare i teknologidesign inom högre utbildning. REDUCE är en fortsättning på Erasmus+ projekten MOVA och VASE.