Antalet sökande till utbildningar vid Malmö universitet till våren minskar jämfört med vårterminen 2024. Men sett över en femårsperiod ligger antalet fortfarande på en hög nivå.

Antalet ansökningar minskar med 10 procent jämfört med föregående år, men ökar med 7 procent jämfört med vårterminen 2023.
– Med tanke på de senaste terminernas stora antagning är det rimligt att omfattningen på utbildningen stabiliseras snarare än att den fortsätter öka kraftigt, säger Andreas Jacobsson, vicerektor för utbildning och digitalisering vid Malmö universitet.

Mindre antagning på våren

Antalet ansökningar till fristående kurser står för drygt 80 procent av det totala antalet. En majoritet av ansökningarna är till distanskurser. Antagningen till vårterminen är mindre än antagningen till höstterminen och den domineras av fristående kurser. Totalt fanns det 66 sökbara kurser på distans, 147 kurser på campus, 2 program på distans och 8 program på campus.

Nästan samtliga program har färre sökande än VT24, däribland sjuksköterskeprogrammet. Vad gäller sjuksköterskeprogrammet, som alltjämt är en mycket populär utbildning, kan en del av förklaringen ligga i att programmet tidigare bedrevs på tre orter: Malmö, Ystad och Trelleborg. Vårterminen 2025 ges utbildningen bara i Malmö.

– Om samma student tidigare har sökt flera antagningsorter samtidigt kan det göra att siffrorna påverkas. Jämfört med andra sjuksköterskeutbildningar i Sverige ligger vi fortsatt väl till med endast fyra andra lärosäten som har fler sökande i första hand, säger Louise Stjernberg, prefekt på Institutionen för vårdvetenskap, Malmö universitet.

Antal ansökningar, inte individer

Ansökningssiffrorna avser generellt antalet anmälningar till en kurs eller ett program, inte antalet individer som söker till en utbildning. Om man som exempel tar sjuksköterskeprogrammet kan en person söka till samtliga orter där programmet ges. Försvinner då två av orterna minskar antalet anmälningar men individen finns fortfarande kvar som sökande till utbildningen i Malmö.

Merparten av alla studenter som registreras till en utbildning på vårterminen är redan antagna sedan tidigare. Den som redan påbörjat en utbildning är alltså inte en del av sökstatistiken.

De mest sökta utbildningarna vid Malmö universitet

De fem mest sökta programmen VT25:

Socionomprogrammet
Sjuksköterskeprogrammet
Yrkeslärarutbildning
Förskollärarutbildning (flex, distans)
Naturvetenskaplig teknisk bastermin

De fem mest sökta kurserna VT25:

Grafisk design och medier, 15 hp
Skapande skrivande 1, 15 hp