Myter om Rysslands förutbestämda stormaktstatus är en viktig förutsättning för att legitimera kriget mot Ukraina. Om myterna krackelerar skulle Putin kunna få problem att försvara invasionen för den egna befolkningen. Det menar Bo Petersson, professor i statsvetenskap vid Institutionen för globala politiska studier, Malmö universitet.

Det är i ett kapitel i boken Exploring Russia’s Exceptionalism in International Politics (Routledge 2024) som Bo Petersson diskuterar myternas betydelse för att den ryska ledningen ska kunna legitimera kriget mot Ukraina internt i Ryssland, särskilt efter eskaleringen efter 24 februari 2022. I grunden handlar det om flera hundra år gamla ryska föreställningar, enligt Bo Petersson.

Stormaktsföreställningen har funnits med sedan Peter den stores tid.

Bo Petersson

— Stormaktsföreställningen har funnits med sedan Peter den stores tid, föreställningen om Rysslands globala mission och om det degenererade väst i alla fall sedan början av 1800 talet.

I artikeln skiljer han på bärande respektive mer kompletterande myter. Medan de senare – som den om Putin som den välvillige härskaren eller som stabil äldre statsman – sannolikt fått minskad trovärdighet, menar Bo Petersson att de förstnämnda behåller sin relevans.

— Det utnyttjas hänsynslöst i propagandan av Putins spinndoktorer, säger Bo Petersson.
I artikeln målar han upp tre bärande myter som tjänar till att legitimera anfallskriget och dess fortsättning:

• Rysslands förutbestämda stormaktsstatus
• Ryssland som likt en fågel Fenix reser sig ur spillrorna från en tid av problem
• Ryssland som ett bålverk mot den onda och degenererade västvärlden

Grundmurade föreställningar

Bo Petersson ser propagandan som en grundförutsättning för kriget. Hade inte föreställningen om att Ryssland är unikt och ödesbestämt att alltid vara en stormakt i opposition mot en ond omvärld varit grundmurad bland allmänhet och eliter, hade inte förutsättningar för ett aggressivt krig funnits.
Tillsammans med sina rådgivare har Putin lyckats skriva in sig i myterna som den ende som kan garantera Ryssland stormaktsstatus och skydda landet mot det degenererade väst.

Blir det svårare att upprätthålla myterna?

—  Om kriget går så illa för Ryssland som det tycktes göra tidigare, ja, men nu tycks utvecklingen snarare vara att tiden talar för Ryssland. I takt med att omvärldens stöd till Ukraina avtar blir det snarare lättare att upprätthålla myterna.

Vad krävs för att myterna ska falla?

— Att världen utanför Väst, såsom Kina, Indien, Latinamerika kanske, och Afrika, vänder Putin ryggen. Att ingen till exempel vill ta emot honom med tanke på han har krigsförbrytaråtal vilande över sig. Men just nu ser vi inga sådana tendenser, även om Javier Milei i Argentina verkar vilja distansera sig från Ryssland. Hur mycket detta fattiga land nu kan göra, säger Bo Petersson.

Text: Magnus Jando

Squaring the circle: Legitimizing the Putin regime after February 24, 2022

Artikeln ingår i boken Exploring Russia’s Exceptionalism in International Politics (Routledge 2024)

Mer information och sammanfattning