Vem representerar vi på en konferens: företaget vi jobbar för och är lojala mot eller oss själva? Patrik Hall, professor i statsvetenskap vid Malmö universitet, har undersökt vad som kännetecknar arbetsmöten, från det subtila och diplomatiska till det förföriska och flirtiga.

Resultaten presenteras i boken Why Meetings Matter, där Hall och forskarkollegor dyker ner i arbetsmötenas betydelse och hävdar att de är en integrerad del av organisationer och att det, i motsats till vad folk tror, är mötena som definierar, representerar och upprätthåller organisationer.  Boken är en kortare omarbetad utgåva av Mötesboken: tolkningar av arbetslivets sammanträden och rosévinsmingel och innehåller två nya kapitel: ett om digitala möten och ett om evenemang.

Glada människor som minglar med varandra

I kapitlet om evenemangsbranschen undersöker Hall och hans kollega Erika Andersson Cederholm hur företagsevent skildras:

—  Jag började titta på YouTube-filmer gjorda av evenemangsarrangörer. Det finns många liknande filmer från Tel Aviv, Oslo, hela världen, och varje film såg nästan identisk ut; de var alla runt två minuter med ungefär samma musik, som visade människor tillsammans. Det intressanta var att det var lite fokus på själva talarna, forskarna eller entreprenörerna som talade, fokus låg på minglet, säger Patrik Hall.

Filmerna visar glada människor som minglar med varandra, men de har inte särskilt många visningar, enligt Hall.

—  Så det är egentligen ingen som tittar på dem. Det fick mig att tänka på: '”Vad handlar de här filmerna om?' ”Vad är det de vill visa världen som inte verkar bry sig så mycket?”

Kräver social kompetens

Hall beskriver minglet som ett slags möte men inte i klassisk mening. Att mingla handlar om att skapa nätverk och det kräver social kompetens. Färdigheter som inte är desamma som de som krävs för traditionella möten, som att vara punktlig och hålla sig till en agenda. På ett mingel handlar det lite mer om att kunna, som Hall säger, vara lite av en flirt när man kort får kontakt med någon.

Patrik Hall

—  Det är "sidoaktiviteterna" som är de riktigt viktiga. Under de första sekunderna i en av videorna som marknadsför ett evenemang ser du en man med ett glas vin, en kvinna passerar och de utbyter en blick. Varför skulle de börja med det? Det antyder något om lösa förbindelser, säger Patrik Hall.

—  Jag tycker att det visar något viktigt med dessa mer avslappnade möten, att man måste vara där, visa sin personlighet.

I sådana situationer framstår, menar han, delegaterna inte som en representant för sin organisation, utan som en representant för dem själva

—  Så reklammaterialet för dessa evenemang handlar ofta om personlighet, och hur du "presterar". Det går utöver minglet och kan leda till problem när det gäller ansvarsfrågan. Vem representerar mötesmänniskan – sig själv eller organisationen? säger Patrik Hall.

Text: Adrian Grist

Why Meetings Matter

Genom en analys av etnografiska fallstudier illustrerar Patrik Hall, Malin Åkerström och Erika Andersson Cederholm mötenas funktion. De utforskar fenomen som möteskedjor, mötesflykt, digitalisering av möten, subtil mötesdiplomati och förföriska affärsevenemang. Boken framhåller hur förhandlingar, samarbeten och maktdynamik sker under möten, vilket gör möten till det viktigaste inslaget i organisatoriska hierarkier. I slutänden belyser Why Meetings Matter den avgörande betydelsen av möten i ett professionellt arbetslandskap som alltmer bygger på samarbete.

Why Meetings Matter: Everyday Arenas for Making, Performing and Maintaining Organisations