- Sedgewick, Robert & Wayne, Kevin Daniel (2011). Algorithms. 4. ed. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley.
Referenslitteratur:
- Cormen, Thomas H. (2009). Introduction to algorithms. 3. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press.
- Sánchez-Crespo Dalmau, Daniel (2003). Core techniques and algorithms in game programming. Indianapolis, Ind.: New Riders.
EduSinglePage
Om kursen
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskap och färdigheter inom implementering av digitala spel med avseende på algoritmer och datastrukturer för digitala spel och ska ge erfarenhet av problemanalys, problemlösning, implementering samt dokumentation av programvara. Kursen syftar även till att studenten utvecklar en kompetensgrund från vilken studenten med lätthet och begriplighet kan utnyttja modern informationsteknik.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen innefattar följande:
- algoritmanalys och algoritmkonstruktion: rimlighetsbedömningar, giriga algoritmer, söndra-och-härska-algoritmer, amorterad analys, heuristiska metoder
- algoritmer: sorteringsalgoritmer, amorterad analys och elementär beräkningsgeometri
- grundläggande och avancerade datastrukturer såsom binära sökträd, hashtabeller, prioritetsköer och grafer
- datastrukturer och algoritmer med särskild relevans för spelprogrammering, såsom BSP (binary space partitioning) och quad-träd
Behörighetskrav
Krav på grundläggande kurs i programmering om minst 7.5 hp.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).