Om utbildningen

Det blir allt vanligare med spel och 3D-effekter i olika sammanhang, vilket gör spelindustrin till en av världens snabbast växande industrier. På spelutvecklingsprogrammet lär du dig hur man gör.

Under den treåriga utbildningen kommer du att, med fokus på programmering och med fördjupning i spelprogrammering, lära dig utveckla mjukvara på ett sätt som är relevant för både spelföretag och andra mjukvarubaserade företag. Detta inkluderar programmering i språk som C# och C++, de senaste teknikerna för 3D-grafik och moderna agila metoder som Scrum och Lean Software Development. Du kommer även lära dig analysera produkter och prototyper för att identifiera och utnyttja fungerande designelement i ny produktutveckling. I utbildningen ingår flertalet omfattande projekt som gör dig van att arbeta i en professionell miljö tillsammans med andra.

Utbildningens upplägg

Första året

Under första året lär sig studenterna grundläggande programmering samt grunderna i spelprogrammering, 2D. Matematik är viktigt del i spelprogrammering, såväl som kunskap om databaser och fysik för spel. Man läser speldesign, som handlar om att analysera existerande spel för att förstå hur de är uppbyggda och vad som gör spelen engagerande. Under det första året lär man sig processer för att utveckla program, där teori omsätts i ett konkret projekt. 

Andra året

Andra året innebär framförallt en fördjupning i programmering;  C++ samt flertrådad programmering. Kurser som datastrukturer och algoritmer, artificiell intelligens och 3D-programmering står på schemat. Man lär sig grundläggande 3D-modellering för att kunna samarbeta med grafiker i framtiden och i yrkesutövningen. Kursen i spelstudier läses redan andra året även om den fungerar som en bas för det examensarbete som görs sista terminen på utbildningen.

Tredje året

Årskurs tre innehåller en projektkurs där målet är att utifrån en idé skapa ett färdigt spel. Under året gör studenterna dessutom sitt examensarbete. Parallellt med de obligatoriska kurserna ges valbara kurser vilket ger möjlighet till specialisering. Studenterna kan exempelvis välja att fördjupa sig ytterligare inom programmering, 3D-modellering, spel för mobila enheter och så vidare.

Efter examen

Efter avslutad utbildning är det vanligt att arbeta med spelprogrammering eller annan mjukvaruutveckling. Man kan utveckla spel för olika plattformar eller arbeta med verktygsutveckling för spelutveckling. I många arbeten samarbetar man med andra yrkeskategorier såsom speldesigners och grafiker. Utöver datorspelskonstruktion har programmet en bas i mjukvaruutveckling, vilket ger dig dubbla kompetenser så att du kan arbeta med utveckling av olika slags applikationer, till exempel mobilappar, databaser och nätverksprogrammering.

Kurser inom programmet

I utbildningsplanen kan du bland annat se de kurser som ges under programmets olika terminer.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C och Engelska 6.

Urval

Betyg 66%, Högskoleprov 34%

Axel lämnade krogsvängen – blev spelutvecklare

Efter 15 år inom restaurangbranschen längtade Axel Hammer efter något nytt. Han valde att studera spelutveckling vid Malmö universitet och arbetar nu på Sharkmob, ett av de större dataspelbolagen i Malmö. Där får han möjlighet att verka i en kreativ miljö med goda utvecklingsmöjligheter.

Axel lämnade krogsvängen – blev spelutvecklare

Efter 15 år inom restaurangbranschen längtade Axel Hammer efter något nytt. Han valde att studera spelutveckling vid Malmö universitet och arbetar nu på Sharkmob, ett av de större dataspelbolagen i Malmö. Där får han möjlighet att verka i en kreativ miljö med goda utvecklingsmöjligheter.

Axel Hammer har tidigare arbetat i olika roller inom servicebranschen både i Sverige och utomlands. Han har varit bartender, jobbat i garderoben, i receptionen och som barchef. Dessutom har han erfarenhet från hotellmanagement och stora evenemang som Eurovision.

För några år sedan kände han att han hade utforskat allt inom servicebranschen och ville prova något helt nytt. Han övervägde att utbilda sig inom app-utveckling, men valde till slut spelutveckling.

Strävar efter att erbjuda positiv upplevelse

– Det kändes som en bred utbildning som skulle passa mig. Jag är van vid att arbeta i olika sammanhang och strävar alltid efter att ge gästerna en positiv upplevelse. Som spelutvecklare arbetar man för att skapa en attraktiv produkt och anpassa den efter konsumenternas behov. Det är ett liknande tankesätt, säger Axel.

När Axel började på programmet var han 28 år. De flesta av hans kurskamrater var yngre och många av dem hade redan erfarenhet av kodning. För Axel var det mycket som var helt nytt.

Utbildningen, och Axels tidigare erfarenhet, ledde efter ett tag till ett jobb på Sharkmob, först som speltestare och sedan som speldesigner. Nyligen tog han steget till att börja arbeta som Live designer, en roll som fokuserar på att skapa och hantera innehåll som regelbundet uppdateras efter spelets lansering. Live designerns mål är att hålla spelupplevelsen engagerande och dynamisk över tid.

Kreativitet och samarbetsförmåga viktigt

Axel trivs med att arbeta kreativt tillsammans med kompetenta kollegor och älskar att vara en del av ett företag vars produkter används och är kända över hela världen.

Han betonar vikten av lagarbete och kommunikationsförmåga inom spelutveckling. Hans tidigare erfarenheter från servicebranschen har gett honom god träning i dessa områden.

 – Om du är dålig på att kommunicera så spelar det inte så stor roll att du är en jätteduktig programmerare. Men kommunikationsförmågan är en skill som du kan öva upp också, och något som du får träning i under utbildningen, säger han.

Axels tips: se utbildningen som ett åttatimmars-jobb

Till den som överväger att söka spelutvecklingsprogrammet vid Malmö universitet har Axel ett tydligt råd:

– Gör det! Utbildningen kan vara tuff ibland, särskilt när det gäller matten och fysiken, men ge inte upp. För mig funkade det bäst att se det som ett åtta timmars arbete – vara på plats under dagen för att sedan kunna vara ledig. Passa också på att ta alla chanser till grupparbeten seriöst. De är viktiga smakprov på hur det är att jobba på riktigt.

Text: Cecilia Lindberg

Spelutveckling är ett programmeringspussel

Camilla Alkmyr har alltid gillat att lösa problem. Om saker inte fungerar vill hon ta reda på varför, och sedan se till att ordna det. Det är en av anledningarna till att hon trivs på Spelutvecklarprogrammet, en programmerarutbildning med inriktning mot digitala spel.

Spelutveckling är ett programmeringspussel

Camilla Alkmyr har alltid gillat att lösa problem. Om saker inte fungerar vill hon ta reda på varför, och sedan se till att ordna det. Det är en av anledningarna till att hon trivs på Spelutvecklarprogrammet, en programmerarutbildning med inriktning mot digitala spel.

– Programmering är ett enda stort problemlösande, säger Camilla. Man får en uppgift, med instruktioner om hur slutprodukten ska se ut: detta ska du få till – lös det!

Camilla gick samhällsvetarprogrammet på gymnasiet och kunde inte programmera alls när hon började på Malmö universitet för tre år sedan. Steg för steg har hon lärt sig konsten, och hon har upptäckt att hon gillar det.

– Att programmera är väldigt kreativt. Man ska skapa en figur, sedan en värld, en till nivå, och så vidare. Sedan ska man pussla ihop de olika delarna till en helhet. Det är kul när det man skapat fungerar, säger Camilla Alkmyr.

Bred utbildning

En annan sak Camilla uppskattar med utbildningen är dess bredd. Mindre delkurser avlöser varandra eller löper parallellt på halvfart. Det gör att studenterna kommer i kontakt med många olika ämnen, och har möjlighet att hitta det de själv tycker är kul.

Undervisningen är upplagd på föreläsningar och laborationer. De har både vanliga tentor och inlämningsuppgifter. Studenterna väljer ofta att göra programmeringsuppgifterna i mindre grupper eller två och två – något som gjort att de kommit nära varandra.

– Det har verkligen växt fram en bra sammanhållning i klassen, tack vare att man suttit och slitit tillsammans med olika uppgifter under snart tre år. Det händer ofta att vi stannar kvar på skolan och spelar ihop också när vi pluggat färdigt för dagen.

När Camilla Alkmyr tar examen nu i vår vill hon helst ha jobb på något större spelföretag. Men med den kompetens hon får med sig från utbildningen kan hon även söka andra kvalificerade jobb inom IT-branschen.

Utbildningens upplägg

Första året

Under första året lär sig studenterna grundläggande programmering samt grunderna i spelprogrammering, 2D. Matematik är viktigt del i spelprogrammering, såväl som kunskap om databaser och fysik för spel. Man läser speldesign, som handlar om att analysera existerande spel för att förstå hur de är uppbyggda och vad som gör spelen engagerande. Under det första året lär man sig processer för att utveckla program, där teori omsätts i ett konkret projekt. 

Andra året

Andra året innebär framförallt en fördjupning i programmering;  C++ samt flertrådad programmering. Kurser som datastrukturer och algoritmer, artificiell intelligens och 3D-programmering står på schemat. Man lär sig grundläggande 3D-modellering för att kunna samarbeta med grafiker i framtiden och i yrkesutövningen. Kursen i spelstudier läses redan andra året även om den fungerar som en bas för det examensarbete som görs sista terminen på utbildningen.

Tredje året

Årskurs tre innehåller en projektkurs där målet är att utifrån en idé skapa ett färdigt spel. Under året gör studenterna dessutom sitt examensarbete. Parallellt med de obligatoriska kurserna ges valbara kurser vilket ger möjlighet till specialisering. Studenterna kan exempelvis välja att fördjupa sig ytterligare inom programmering, 3D-modellering, spel för mobila enheter och så vidare.

Kontakt

För mer information om utbildningen:

TSstudent@mau.se