- Sommerville, Ian (2015). Software Engineering, Global Edition, 10:de upplagan, Pearson
- Unity Game Development Cookbook: Essentials for Every Game,1st Edition.
Information om ytterligare fördjupningsmaterial i form av artiklar, webbreferenser och kompletterande föreläsningsmateriel ges vid kursstart.
EduSinglePage
Om kursen
I kursen utvecklar studenten de tankesätt, färdigheter, och prövar de modeller, metoder och verktyg som innefattas i begreppet systemutveckling. Studenten skapa sig därvid förståelse för begrepp och modeller inom området systemutveckling. Utöver detta övar studenten praktiska färdigheter för metoder och standarder som används inom utveckling av datorbaserade informationssystem samt spel. Kursen syftar även till att fördjupa studentens förmåga att programmera, samt att introducera studenten till projektarbete och att utveckla studentens förmåga att, med hjälp av en spelmotor, skapa, delta i och koordinera projekt inom datavetenskap.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Projekt handlar om att under en begränsad tid finna lösningar, utveckla digitala produkter, artefakter eller tjänster för ett specifikt syfte. Kursen är en bred introduktion till projektarbete och systemutveckling med inriktning mot spel med avstamp ifrån datavetenskapliga synsätt och principer inom programvaruteknik. Inom ramen för kursen genomförs ett eller flera individuella projekt samt ett grupprojekt. Studenterna skall med hjälp av en spelmotor genomföra olika delar i ett projektarbete, såsom konceptutveckling, förstudier och realiseringar av lösningar och kvalitetssäkring, samt presentera dessa i lämpliga former.
Kursen består av tre delmoment:
Teori: En serie föreläsningar som introducerar grundläggande systemutveckling med avseende på utvecklingsprocessen och processtöd samt introducerar projektarbete som ämne med avseende på arbetsmetodik och vanliga styrverktyg för projekt. Teorin förankras praktiskt genom att delar av denna tillämpas i projektarbetet.
Programmering: Kursen innefattar även problemlösning för att implementera grundläggande spelmekaniker i två och tre dimensioner, samt programmering för att integrera dessa mekaniker i en spelmotormiljö. Detta innefattar även spelmotor specifika aspekter såsom funktionalitet i olika moduler i spelmotorn, implementering av grundläggande spelmekaniker samt hantering av spelobjekt.
Projektarbete: Ett eller flera datavetenskapliga projekt som tillämpar alla moment i utvecklingsprocessen, med konceptutveckling, förstudie, kravinsamling, konstruktion, validering och verifiering samt projektpresentation. Inriktningen mot spel medför att även arbetsflödet med avseende på resurser som genererats i extern mjukvara (exempelvis mjukvara för bildredigering eller 3D-modellering) behandlas.
Behörighetskrav
10 hp från DA315A Objektorienterad spelprogrammering (15 hp).
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).