Kurs, grundnivå
7.5 hp
Malmö | dagtid | 50%
29 mars 2027 - 6 juni 2027
Kurskod: DA376B

Om kursen

En typisk spelmotor är designad som ett ramverk av programvarumoduler vars syfte är att underlätta utvecklingen av digitala spel, simulationer och andra typer av interaktiv media. Kursen syftar till att studenten utvecklar teoretisk förståelse för spelmotorarkitektur, samt praktiska förmågor i att arbeta med och utveckla delar av sådan programvara. Vidare utvecklar studenten utökad förståelse för teknik som förekommer i spelmotorer, och erfarenhet i att utveckla spel med understöd av en spelmotor.

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen kombinerar teoretiska och praktiska moment för att introducera spelmotorn och dess moduler.
Kursen innehåller följande moment:

- En översikt av spelmotorn som programvarusystem.
- Arkitekturer och designmönster som är relevanta för spel och spelmotorer såväl som mera generell men dock komplex programvara
- Teknik för olika typer av spelmotormoduler
- Design och utveckling av spelmekaniker och spelprototyper med understöd av en spelmotor

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6. 30 hp Datavetenskap inklusive kursen DA315A: Objektorienterad spelprogrammering (15 hp).

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt

För mer information om utbildningen:

TSstudent@mau.se