EduSinglePage
Om kursen
Syftet med kursen är att studenten skall utveckla kunskaper och färdigheter i användningen av grundläggande datavetenskapliga forskningsmetoder i spelstudiekontext och färdigheter i muntlig och skriftlig presentation.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
- vetenskapsteori
- målformulering av forskningsprojekt
- uppställning av hypoteser och forskningsfrågor
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, deduktiva metoder, designvetenskap
- metoder för resultatanalys, deskriptiv statistik
- akademiskt skrivande och läsande
- informationssökning
- forskningsetik
- spelstudier
- spelanalys
- spelhistoria
- spelupplevelser utifrån varierade perspektiv såsom historiska, sociala, psykologiska och ekonomiska samt programvarutekniska perspektiv
Behörighetskrav
Minst 60 högskolepoäng med progression i huvudområdet datavetenskap.
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).