- Oates, B.J., Griffiths, M., McLean, R., (2022). Researching Information Systems and Computing. 2nd edition, Sage Publications, London.
- Okasha, Samir (2002). Philosophy of science: a very short introduction. New York, Oxford: Oxford University Press
- Zobel, Justin (1997). Writing for computer science: the art of effective communication. Singapore: Springer
Referenslitteratur:
- Booth, Wayne, Colomb, Gregory C. &Williams, Joseph m. (2008). The Craft of Research, Chicago: University of Chicago Press
- Dovey, Jon & Kennedy, Helen (2006). Game Cultures, Milton Keynes: Open University Press
- Drachen, A. (2018). Games User Research, Oxford: Oxford University Press
- Egenfeldt-Nielsen, Simon, Smith, Jonas Heide & Tosca Susana (2012). Understanding Video Games, London: Routledge
- Fullerton, Tracy (2014). Game Design Workshop, 3ed, Oakville: Morgan Kaufmann
- Hoel, Torlaug Løkensgard (2010). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur.Juul, Jesper (2011). Half-real, Cambridge, Mass: MIT Press
- Kerr, Aphra (2006). The Business and Culture of Digital Games, London: Sage Publications
- Molander, Bengt (2003). Vetenskapsfilosofi: en bok om vetenskapen och den vetenskapande människan. 2. uppl. Stockholm: Thales
- Mäyrä, Frans (2008). An Introduction to Game Studies, London: Sage Publications
- Rutter, Jason & Bryce Jo (2006). Understanding Digital Games,London: Sage Publications
- Salen, Katie & Zimmerman Eric (2003). Rules of Play, Cambridge, Mass: MIT Press
- Taylor, T.L. (2009). Play Between Worlds, Cambridge, Mass: MIT Press
- Thurén Torsten (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. 2 uppl. Stockholm: Liber
EduSinglePage
Om kursen
Syftet med kursen är att studenten skall utveckla kunskaper och färdigheter i användningen av grundläggande datavetenskapliga forskningsmetoder i spelstudiekontext och färdigheter i muntlig och skriftlig presentation.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
- vetenskapsteori
- målformulering av forskningsprojekt
- uppställning av hypoteser och forskningsfrågor
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, deduktiva metoder, designvetenskap
- metoder för resultatanalys, deskriptiv statistik
- akademiskt skrivande och läsande
- informationssökning
- forskningsetik
- spelstudier
- spelanalys
- spelhistoria
- spelupplevelser utifrån varierade perspektiv såsom historiska, sociala, psykologiska och ekonomiska samt programvarutekniska perspektiv
Behörighetskrav
Minst 60 högskolepoäng med progression i huvudområdet datavetenskap.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).