EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Med utgångspunkt i barndomssociologisk teori, forskning och studenters livserfarenheter studeras barndom som ideal och levd period i livet. Särskilt fokus läggs vid barndom och barns sociala liv i förskola.
Kursens första del behandlar barndom i ett historiskt, internationellt och kulturellt perspektiv. Vi tar särskilt fasta på de ideal som förknippas med barndom i förskola och reflekterar över hur dessa påverkar pedagogik, relationer och olika barns förutsättningar.
Kursens andra del behandlar barndom i ett levt perspektiv, med fokus på barns varierande och möjliga aktörskap i förskola. Vi fördjupar oss i den sociologiska dialektiken mellan struktur och agens och diskuterar frågan om vilket utrymme barn ges och tar i förskola. Vilka barndomar upprättas just här? Vilka möjligheter ges till påverkan och inflytande?
Studenters livserfarenheter, barns rättigheter, etiska frågor och metodologi för att uppmärksamma barndomsideal och barns sociala villkor har en central plats i kursens diskussioner och uppgifter.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: FO267A-Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).