Biesta, Gert. (2009). Good Education in an Age of Measurement: On the Need to Reconnect with the Question of Purpose in Education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 33–46. (14 s)
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2014). Från kvalitet till meningsskapande. Postmoderna perspektiv – exemplet förskolan. 3. uppl. Stockholm: Liber (Kap. 1-5) (216 s)
Eckeskog, Linn (2020). Kommunikation med vårdnadshavare: en professionell kompetens i förskolan. Lund: Studentlitteratur (154 s)
Emilsson, Anette & Bjervås, Lise-Lotte (red.) (2021). Dokumentation i förskolan. Att bygga luftslott eller borga för kvalitet? Lund: Studentlitteratur (223 s)
Lindgren, Anne-Li (2020). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. 2. uppl. Malmö: Gleerups (165 s)
Lunds universitet. VBE programmet (2017). Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. Lund: Lunds universitet, VBE programmet (20 s)
Sandberg, Anette & Vuorinen, Tuula (2020). Hem och förskola: samverkan i förändring. 2. Uppl. Stockholm: Liber (142 s)
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 2 uppl. Stockholm: Liber (122 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2022). Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. Stockholm: Liber (200 s)
Valbar forskningsbaserad litteratur tillkommer utifrån inriktning på examinationsuppgift.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om kvalitets- och utvecklingsarbete i förskola.
I kursen förstås förskolans kvalitets- och utvecklingsarbete i relation till sitt historiska och politiska sammanhang. Det systematiska kvalitetsarbetets genomförande i praktiken diskuteras med fokus på förskollärarens ansvar att följa upp, utvärdera och utveckla utbildningen. I detta ansvar ingår att kritiskt granska olika digitala såväl som analoga metoder för dokumentation och utvärdering och deras tänkbara konsekvenser för verksamheten samt barns möjligheter till utveckling och lärande.
Därutöver behandlas i kursen också samverkan mellan förskola och hem som del av förskolans systematiska kvalitetsarbete. Erfarenheter och exempel från verksamheten såväl som egna formulerade strategier för samverkan diskuteras och motiveras mot bakgrund av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO258A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).