Ahrne, Göran; Roman, Christina & Franzén, Mats (2003). Det sociala landskapet. Göteborg: Korpen (318 s.)
Ambjörnsson, Ronny (2010), Mitt förnamn är Ronny. Berättelsen om en klassresa, Stockholm: Bokförlaget Atlas. (s. 5–109)
Berggren, Henrik & Trägårdh, Lars (2009), Är svensken människa? Gemenskap och oberoendei det moderna Sverige. Stockholm: Norstedts (456 s.)
Danielsson Malmros, Ingmarie (2012). Det var en gång ett land… Berättelser om svenskhet i historieläroböcker och elevers föreställningsvärldar. Höör: Agerings bokförlag (400 s.)
Hall, Emma (2023), Mellan rörelse och stillhet. Minne och flykt i unga människors berättande 2009-2021, Malmö: Malmö University Press. (s. 71-278) (207 s.)
Håkansson, Julia (2023), \Historia och nationalism: Sverigedemokraternas och Dansk Folkepartis historiska berättelser, \Malmö: Malmö University Press. (s. 86-250) (164 s.)
Nordin, Svante (2019), Sveriges moderna historia, Stockholm: Natur & Kultur (s. 95–327)
Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias (2005). Tusen år av invandring. En svensk kulturhistoria, Stockholm: Dialogos (s 243-413) (170 s.)
Thor Toreby, Malin & Hansson, Lars (red.) (2015). Muntlig historia. I teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (207 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper, förmågor och färdigheter för att kunna genomföra, dokumentera och presentera ett självständigt vetenskapligt arbete med utgångspunkt från ett mikroperspektiv och muntligt källmaterial.
Med utgångspunkt från ett mikroperspektiv, t ex en familjs eller släkts historia, studerar och analyserar studenterna den svenska samhällsomvandlingen under 1900-talet. I centrum står frågor om hur förändringar i synen på genus, generation, etnicitet och migration har påverkat och påverkats av aktörer och strukturer i samhället. Den individuella historien kopplas därmed samman med den större samhällsomvandlingen och problematiseras med hjälp av olika begrepp som t.ex. aktör, klass, genus, etnicitet och struktur. På kursen behandlas förändringsprocessers betydelse för elevers nutidsförståelse genom analyser av hur de behandlats i svensk historieundervisning under 1900-talet.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL234C Historia och lärande: Långa linjer och förklaringsmodeller (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).