Haijer, Maaike & Meestringa, Theun, (2014). Språkinriktad undervisning. Stockholm: Hallgren och Fallgren (245 s)
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i handling: en pragmatisk didaktik (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur (259 s)
Vetenskapliga publikationer och relevanta styrdokument tillkommer.
Dessutom tillkommer litteratur av relevans för ämnesinriktningen. Denna litteratur väljs i samband med kursstart.
EduSinglePage
Om kursen
I kursen behandlas ämnesdidaktiska teorier, modeller och metoder och hur dessa kan omsättas i undervisning med fokus på elevers lärande. Sambandet mellan ämnesspecifikt språk och elevers kunskapsutveckling belyses och relateras
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om ämnesdidaktik i relation till gällande styrdokument. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin förmåga att omsätta ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper i planering av undervisning.
I kursen behandlas ämnesdidaktiska teorier, modeller och metoder och hur dessa kan omsättas i undervisning med fokus på elevers lärande. Sambandet mellan ämnesspecifikt språk och elevers kunskapsutveckling belyses och relateras till elevers lärande och begreppsutveckling. I kursen behandlas olika stöd för lärande och olika former av läromedel granskas.
Behörighetskrav
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).