- Saffer, Dan (2010) Designing for Interaction, New Riders
- Tidwell, J., Brewer, C. and Valencia, A. (2020) Designing Interfaces: Patterns for Effective Interaction Design (O’Reilly)
Kursen använder även specifikationsdokument (framförallt MDN Web docs) och annat referensmaterial från webben.
EduSinglePage
Om kursen
I denna kurs får du lära dig att designa och utveckla webbaserade medieplattformar i form av dynamiska webbplatser och -applikationer.
De tekniska principerna som vi lär oss i kursen är de som ligger till grund för många välkända webbplatser: FB, Twitter, nyhetssiter, Google, etc. Det är också samma principer som ligger till grund för de flesta CMS.
I kursen fördjupar du också dina kunskaper inom designmetoder så att du lär dig designa genomtänkta och användarvänliga webbaserade medieplattformar.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Asynkron programmering för att skapa medietekniska lösningar på webben
- Klient-server modellen med HTTP
- Introduktion till dynamiska webbapplikationer för medieteknik
- Introduktion till datalagring på servern
- Introduktion till öppna programmeringsgränssnitt och REST
- Wireframes som verktyg för prototypskapande
- Designmetoder för medietekniska flerplattformsapplikationer
- Versionshantering
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå.
9 hp avklarat, sammanlagt, från kurserna Digital design och utveckling I och II.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).