Bancroft J, Graham CA, Janssen E, Sanders SA, (2009) The Dual Control Model: Current status and future directions. Journal of Sex Research, 46(2-3), 121-142.
Ekdahl J, (2017) Sexualitet och sexuella problem. Bedömning och behandling enligt KBT. Lund: Studentlitteratur. (358 s.)
Elmerstig E, Thomtén J, (2016) Vulvar pain-Associations between first-time vaginal intercourse, tampon insertion and later experiences of pain. Journal of Sex & Marital Therapy, 42, 707-720. (13 s.)
Groneman C, (1995) Nymphomania: The Historical Construction of Female Sexuality. I: J Terry & J Urla (Red.), Deviant Bodies. Critical Perspectives on Difference in Science and Popular Culture, 219-250. (29 s.)
Hall K S K, Binik Y M, (2020) Principles and Practice of Sex Therapy (6th ed.). Guilford Publications. (536 s.)
Janssen E, (2011) Sexual arousal in men: A review and conceptual analysis. Hormones and Behavior, 59(5), 708–716. (8 s.)
Johnson M, (2010) ”Just Getting Off”: The inseparability of ejaculation and hegemonic masculinity. The Journal of Men´s Studies, 18(3), 238-248. (10 s.)
Jutel A, (2010) Framing disease: The example of female hypoactive sexual desire disorder. Social Science & Medicine, 70, 1084-1090. (6 s.)
Studd J, (2007) A comparison of 19th century and current attitudes to female sexuality. GYNECOLOGICAL ENDOCRINOLOGY, 23(12), 673–681. (8 s.)
Velten J, (2017) The Dual Control Model of Sexual Response: Relevance of Sexual Excitation and Sexual Inhibition for Sexual Function. Current Sexual Health Reports, 9(2), 90–97. (7 s.)
Zeglin RJ, (2016) Sexual disorders in the DSM-5: Implications for counselors. Journal of professional counseling: practice, theory and research, 43(1), 17-31 (14 s.)
Klassificerings-och diagnosmanualer gällande sexuella dysfunktioner som DSM och ICD på ca 60 sidor tillkommer.
Aktuella rapporter, vetenskapliga artiklar och texter om ca 300 sidor tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om sexuella problem och dysfunktioner, samt tillägnar sig ett analyserande förhållningssätt gällande klassificerings- och diagnossystem kopplat till sexuella dysfunktioner.
Kursen behandlar medicinska, psykologiska, sociala och kulturella aspekter av sexuella problem och sexuella dysfunktioner med utgångspunkt från olika vetenskapsområden. Dessutom diskuteras och analyseras klassificerings- och diagnossystem gällande sexuella dysfunktioner, dels genom ett historiskt, och dels genom ett samtida perspektiv. Vidare berörs såväl forskning som praktiska erfarenheter gällande problem och dysfunktioner inom det sexologiska området. Kursen innehåller moment med analys av fallbeskrivningar.
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att de obligatoriska kurserna från termin 1-3 är godkända.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).