DiCenso A, Guyatt G, Ciliska D, (2005) Evidence-Based Nursing. A Guide to Clinical Practice. St Louis: Elsevier Mosby. 640 s.
Edberg A-K, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J (2021) (red.) Omvårdnad på avancerad nivå. Kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden (2:a uppl). Lund: Studentlitteratur. Ca 94 av 595 s.
Greenhalgh T, (2012) Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter – grunden för en evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur. 309 s. Alternativt Greenhalgh T, (2019) How to read a paper – The basics of evidence-based medicine and healthcare (6th edition). Oxford, UK: Wiley Blackwell. 288 s.
Nordenström J, Edgren G, (2019) Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår. Stockholm: Karolinska University Press. 106 s. (eller senare upplaga)
SBU, (2023) Utvärdering av insatser i hälso- och sjukvården och socialtjänsten: En metodbok. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU). 173 s.
Willman A, Bahtsevani C, Nilsson R, Sandström B, (2016) Evidensbaserad omvårdnad en bro mellan forskning och klinisk verksamhet. (4:e uppl.) Lund: Studentlitteratur. 186 s.
Det tillkommer vetenskapliga artiklar samt litteratur med relevans för inlämningsuppgifter och examinationsuppgift. ca 300 s.
Utvärdering inom evidensbaserad omvårdnad
Om kursen
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten inhämtar kunskap och färdigheter i att genomföra och framställa ett evidensbaserat kunskapsunderlag inom omvårdnadsområdet samt utvecklar förståelse för hur ett sådant underlag kan tillämpas.
Inom ramen för kursen presenteras en introduktion till evidensbaserad hälso- och sjukvård i allmänhet och inom omvårdnad i synnerhet. Principerna för att genomföra en systematisk litteraturstudie med utvärderande perspektiv av forskning belyses och tillämpningar av evidensbaserade kunskapsunderlag diskuteras.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap, eller närliggande huvudämne av relevans för en hälso-och sjukvårdskontext, inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).