Edberg A-K, (red.) (2021) Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 264 s.
Hertz K, Santy-Tomlinson J, (2023) Fragility Fracture Nursing, Holistic Care and Management of the Orthogeriatric Patient. Springe International Publishing AG. Open acces. 158 s.
Hommel A, Bååth C, (2013) Ortopedisk vård och rehabilitering. Lund Studentlitteratur. 433 s.
Bosemark P, Hommel A, (2022) Ortopedi s 453-477 I: Kumlien C & Rystedt J (Red) Omvårdnad och kirurgi. Lund: Studentlitteratur.
Dessutom vetenskapliga studier, rapporter, e-böcker och vetenskapliga artiklar omfattande ca 200 sidor.
Omvårdnad och behandling av ortopediska skador och sjukdomar
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen behandlar fysiologi och patofysiologi innefattande definition, klassifikation, diagnostik, etiologi, epidemiologi och symtom och behandling rörande ortopediska sjukdomar och skador. Med utgångspunkt från de olika sjukdomstillstånden behandlas och diskuteras bedömning och interventioner utifrån omvårdnadsprocessen och etiska aspekter. Modeller för hälsopedagogiskt arbete – sekundär prevention i samband med ortopediska sjukdomar och skador introduceras och diskuteras. Slutligen behandlas akademiskt skrivande och vikten av att anta ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt inom området.
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper inom medicinsk vetenskap, omvårdnad och hälsopedagogiskt arbete med inriktning mot ortopediska sjukdomar och skador. Detta för att självständigt kunna bedriva omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessen samt kärnkompetenserna (personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, kvalitets- och förändringsarbete, säker vårdinformatik) inom omvårdnad vid behandling av ortopediska sjukdomar och skador.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Examen om minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom omvårdnad, vårdvetenskap, arbetsterapi, fysioterapi alternativt inom andra vårdinriktade program.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).