Braxell, Stina (2010) Skapande barn : att arbeta med bild i förskolan, Stockholm: Lärarförbundets förlag (143s)
Frid, Johan (2002). Intro - bild: [skapa, kommunicera, förstå]. 1. uppl. Malmö: Didacta (312 s.)
Furness, Karin (2017). Formulera: bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber (262 s.)
Wehner-Godée Christina (2011). Lyssnandets och seendets villkor Pedagogisk dokumentation Dvd-bok. Stockholm: Stockholms Univerisitets förlag. (134 s.)
Tuvhav Gullberg, Eva (2021). Estetiken i praktiken: Vad? Varför? Hur? Första upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (159 s.)
Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2018). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Andra upplagan. Stockholm: Liber (209 s.)
Artiklar tillkommer.
Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola I
Om kursen
Kursen grundar sig på ett undersökande arbetssätt i dialog med den pedagogiska filosofi som vuxit fram i Reggio Emilia i Italien där ateljeristan har en stor roll.
Kommunikation och reflektion är centrala begrepp i kursen. Pedagogisk dokumentation sker av estetiska uttrycksformer och denna används som verktyg för att skapa förutsättningar för kommunikation och reflektion och möjliggöra ett meningsfullt lärande. Ett eget konstnärligt utvecklingsarbete genomförs.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna skall kunna leda och handleda arbete med estetiska läroprocesser integrerat i det vardagliga arbetet i förskola och skola på ett sätt som bland annat hämtar sin inspiration från den pedagogik som utvecklats på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia.
I kursen studeras, diskuteras och undersöks praktiskt hur man i skolan och förskolan kan arbeta estetiskt med alla de olika erfarenheter barn och ungdomar har och på vilka sätt dessa erfarenheter kan bli en utgångspunkt för verksamhet och hur barn och ungdomars tankar, idéer och förståelse av fenomen kan utmanas. Frågor om genus och etnicitet belyses i detta sammanhang.
I kursen ingår praktiskt och estetiskt arbete med dokumentation och redovisning av verksamheter i förskola och skola. Utifrån dessa redovisningar analyseras verksamheternas kulturella och estetiska praktik. Med utgångspunkt i litteratur, föreläsningar och gestaltande arbete tas olika kunskapsbegrepp och sätt att se på lärande inom förskola och skola upp till diskussion. I kursen ingår olika workshops. I denna del av kursen kan finnas inslag som skrivarverkstad, bild- och slöjdverkstad, drama eller IT-verkstad.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
1. Yrkesexamen för undervisningssektorn alt.
2. Konstnärlig utbildning 2 år högskola/folkhögskola eller motsvarande
För båda alternativen gäller erfarenheter av pedagogiskt arbete i förskola/skola minst 50 % under två år.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).