Fougt, Simon S., Bundsgaard, Jeppe, Hanghøj, Thorkild & Misfeldt, Morten (2022). Håndbog i scenariedidakik. Aarhus Universitetsforlag. (ca 80 s)
Gericke, Niklas, Hudson, Brian, Olin-Scheller, Christina, & Stolare, Martin (2018). Powerful knowledge, transformations and the need for empirical studies across school subjects. London Review of Education, 16(3), 428-444. (17 s)
Hudson, Brian., Gericke, Niklas, Olin-Scheller, Christina, & Stolare, Martin (2023). Trajectories of powerful knowledge and epistemic quality: analysing the transformations from disciplines across school subjects. Journal of Curriculum Studies, 55(2), 119-137. (19 s)
Jakobsson, Anders, Nygård Larsson, Pia & Bergman, Lotta (red.) (2022). Ämneslitteracitet och inkluderande undervisning. Studentlitteratur. (ca 75 s, urval i samråd med kursledare)
Krogh, Ellen, Qvortrup, Ane, & Graf, Stefan Ting (red.) (2021). Didaktik and curriculum in ongoing dialogue. Taylor & Francis. (open access) (ca 50 s)
Nielsen, Frede V. (2011). Sammenlignende fagdidaktik: Genstandsfelt, perspektiver og dimensioner. I: E. Krogh & F. Nielsen (red.), Sammenlignende fagdidaktik, Cursiv 7, s. 11-32. (22 s)
Nordin, Andreas & Uljens, Michael (red.) (2022). Didaktikens språk – om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups. (ca 100 s, urval i samråd med kursledare)
Sjöström, Jesper & Tyson, Ruhi (2022). Didaktik för lärande och bildning. Liber. (ca 200 s)
Artiklar och annat material tillkommer, särskilt då det gäller de fördjupade studierna inom en utvald ämnesdidaktisk inriktning. (ca 200 sidor)
Ämnesdidaktik: Teoretiska perspektiv på ämnesdidaktiskt arbete
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar och fördjupar kunskaper om olika perspektiv knutna till det ämnesdidaktiska området samt om ämnesdidaktiska teorier och modeller.
I kursen behandlas olika perspektiv på ämnesdidaktik och olika sätt att dela in kunskapsområdet på. Det gäller främst ämnesdidaktikens karaktär, arbetsformer och kärna – teorier och modeller som stöd för reflekterade (ämnes)didaktiska val och reflekterad lärarpraktik. Kursen belyser vidare centrala begrepp och traditioner inom det ämnesdidaktiska området samt ämnesdidaktikens relation till angränsande kunskapsområden, såsom allmändidaktik, pedagogiskt arbete och olika (universitets)ämnen. Såväl ämnesspecifika som allmänna dimensioner av ämnesdidaktik diskuteras och olika ämnesdidaktiska inriktningar jämförs. Särskild tonvikt läggs vid så kallad scenariedidaktik. En utvald ämnesdidaktisk inriktning studeras fördjupat genom att studenten identifierar och beskriver olika adekvata discipliner som den utvalda ämnesdidaktiska inriktningen bygger på (så kallade referensdiscipliner) och analyserar dess innehåll.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkänd kurs: Ämnesdidaktik: Kunskapsområde och forskning, 7,5 hp
godkänd kurs: Ämnesdidaktik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi, 7,5 hp
godkänd kurs: Ämnesdidaktik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
godkänd kurs: Ämnesdidaktik: Självständigt arbete, 15hp
eller
ämneslärarexamen 240 hp - 330 hp på avancerad nivå
eller
grundlärarexamen 240 hp på avancerad nivå
eller
lärarexamen 240 hp - 330 hp på avancerad nivå
eller motsvarande examina.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).