Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Jesper Sjöström

Jesper
Sjöström
Professor, biträdande
jesper.sjostrom@mau.se
040-6658050
Fakulteten för lärande och samhälle
Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Didaktik
- Utbildningsvetenskap
- Naturvetenskapernas didaktik
- Kemididaktik
- Miljödidaktik
Presentation
Jesper Sjöström, biträdande professor i utbildningsvetenskap, docent i naturvetenskapernas didaktik och utbildad gymnasielärare i kemi och naturkunskap. Är fakultetens samordnare för både utbildningar inom det utbildningsvetenskapliga området på avancerad nivå, däribland ämnesdidaktik, och ämneslärarprogrammet.
Publikationer
-
2020 | Kapitel i bok, del av antologi
The Bildung theory: from von Humboldt to Klafki and beyond
Jesper Sjöström, Ingo Eilks
-
2020 | Artikel i tidskrift
Didaktik – ett huvudområde för lärarutbildning
Jesper Sjöström
-
2020 | Artikel i tidskrift
Samhällsfrågor i nv-klassrummen: från enkel kontextualisering till fokus på handlingskompetens för global miljörättvisa
Ulrika Bossér, Jesper Sjöström
-
2020 | Artikel i tidskrift
Didaktiska modeller som kärnan i ämnesdidaktik: forskning som eftersträvar en professionsvetenskap för lärare
Torodd Lunde, Jesper Sjöström
-
2020 | Artikel i tidskrift
Didaktik Models in Chemistry Education
Jesper Sjöström, Ingo Eilks, Vicente Talanquer