Program, grundnivå
180 hp
Malmö dagtid 100%
30 augusti, 2021 - 2 juni, 2024
Ansökningen öppnar 15 mars

Om utbildningen

Datateknik och mobil IT, med programmering av Internet of Things och utvecklingen av inbyggda system, är ett av nutidens mest dynamiska områden. Målet med den här utbildningen är att förstå funktionen av uppkopplade system för tillämpningar inom till exempel smarta byggnader, smarta städer och smarta transporter. Du lär dig att programmera egna applikationer och utveckla nya IT-lösningar med hjälp av uppkopplade och inbyggda system. Programmet ger dig grundläggande kunskaper inom datavetenskap, elektroteknik, matematik/naturvetenskap och informationsteknik, IT.

Du lär dig programmera egna mobila applikationer samt utveckla nya mobila IT-lösningar med hjälp av nätanslutna inbyggda system. En viktig del av utbildningen är projektarbeten i grupp där du förväntas spela en aktiv roll i att förverkliga egna idéer. Utbildningen är utformad i samarbetet med näringslivet för att du ska få rätt kompetens och snabbt ska komma in i arbetslivet. Det finns också stora möjligheter att samarbeta med näringslivet i projekt- och examensarbeten. Utbildningen förbereder också för vidare utbildning på magister och mastersnivå antingen på Malmö universitet eller på andra lärosäten runt om i landet.

Nya affärsmodeller för den mobila framtiden utvecklas ständigt. Några exempel på mobila IT-tjänster som förväntas bli stora i framtiden är mobil hälsa, den mobila plånboken, maskin-till-maskin kommunikation, mobil marknadsföring, personliga informationsassistenter med mera.

Som ingenjör inom datateknik och mobil IT har du ett internationellt yrke med hela världen som arbetsfält och möjlighet att påverka och utveckla ett av nutidens mest dynamiska områden. Studenter som gått utbildningen kan arbeta med utveckling eller underhåll inom både mjukvara och hårdvara, som till exempel projektledare, kvalitetsgranskare eller leverantörsansvarig.

Du har stor möjlighet att själv utforma din framtida karriär och kan finna din roll i små eller stora företag, eller kanske som ledare för ett eget företag.

För dig som vill studera till högskoleingenjör på Malmö universitet men saknar behörighet finns Naturvetenskapligt/tekniskt basår. Om du har yrkeslivserfarenhet kan du ha möjlighet att söka utbildningen genom det alternativa urvalet. 

Läs mer om Naturvetenskapligt/tekniskt basår

Behörighet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c. Eller: Fysik B, Kemi A, Matematik D

Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 8/A8.

Urval

Betyg 66%, Högskoleprov 34%

Patricia vill lösa problem

Patricia Jönsson valde högskoleingenjörsutbildningen Datateknik och mobil IT för att hon gillar att lösa problem. Hon har alltid tyckt om matte och fysik och när hon letade utbildning gick hon på ämnen som lät kul.

Patricia vill lösa problem

Patricia Jönsson valde högskoleingenjörsutbildningen Datateknik och mobil IT för att hon gillar att lösa problem. Hon har alltid tyckt om matte och fysik och när hon letade utbildning gick hon på ämnen som lät kul.

Programmering hade hon däremot aldrig provat på när hon började på utbildningen.
– Det lät som någonting som skulle vara kul att kunna och det är verkligen jättekul, säger hon.

Valet av lärosäte var inte självklart, Lund lockade men på Malmö universitet hittade hon rätt utbildning.
– Det är väldigt smidigt att bo och plugga i samma stad. 

Första året motiverar

Det första året på utbildningen är mer praktiskt än det andra året som är mer teoretiskt. Patricia uppskattade de praktiska inslagen mycket.
–  Det är mycket elektronik, där man lär sig att koppla och göra beräkningar.  Vi fick lära oss enklare programmering och bygga appar redan i ettan. Det var en kick att det fungerade och att man fick omgående feedback, säger hon.

Det andra året på utbildningen har mycket matte och fysik på schemat.
– Först tänker man ”Vad ska jag med all teori till?”, men när man gör sitt projektarbete och får använda all matte och fysik för att programmera en robot så förstår man.

Ett annat viktigt inslag i utbildningen är projektarbete. Patricia har uppskattat att arbeta med projekt, delvis för att det påminner om hur det går till i arbetslivet.
– Man får lära sig att samarbeta, planera, lita på varandra och hjälpa varandra. Det känns ju häftigt att ha byggt en robot som kan följa efter en person, säger hon.

Utveckla appar

År tre består bland annat valbara kurser. Hårdvaruprogrammering och utveckling av mobila applikationer står på schemat, likväl som ett stort examensarbete.
–  Det avgör vad man kommer att jobba med framöver.  Jag tycker absolut det är roligast med programmering för mobiler och datorer och kan också tänka mig att utveckla appar till mobiler.

Patricia har trivts bra med sin utbildning och oftast har det gått bra.
– Det viktigaste är att inte hamna efter. Det jobbigaste med att plugga är stressen över att klara tentorna, säger hon.

Utbildningen gav spännande jobb

Två månader efter det att Andreas Bjärntoft tagit examen från högskoleingenjörsutbildningen Datateknik och mobilt IT på Malmö universitet fick han jobb som IT-ingenjör på Novotek i Malmö.

Utbildningen gav spännande jobb

Två månader efter det att Andreas Bjärntoft tagit examen från högskoleingenjörsutbildningen Datateknik och mobilt IT på Malmö universitet fick han jobb som IT-ingenjör på Novotek i Malmö.

Andreas fick tips om jobbet på en workshop med bemanningsföretaget Academic Work.
– Annonsen tilltalade mig eftersom de sökte en  IT-ingenjör med kunskap om Internet of Things. Det känns väldigt spännande med tanke på att Internet of Things gått som en röd tråd genom hela utbildningen, säger han.  

Novotek är ett företag som arbetar med lösningar inom industriell it och automation.
– Jag utvecklar och kundanpassar system inom bland annat processplanering. Det kan bland annat handla om att effektivisera en tillverkningsprocess eller att få ett affärssystem med beställningar att synkas med ett produktionsplaneringssystem, säger han.
Andreas valde att plugga på Malmö universitet för att han tyckte att utbildningen verkade modernare än på andra lärosäten.
–Jag visste att jag ville jobba inom dataområdet och var inställd på att bli ingenjör. Jag är en av dem som valt att omskola mig. Jag  har tidigare arbetat med personalfrågor, säger han.

Utbildningen gav bra bas

–På utbildningen får man teknisk baskunskap om hur datorer och datateknik fungerar. Dessutom så inleder man med roliga kurser som programmering så att man har lite inspiration när de mer tunga teoretiska ämnena kör igång, säger han.

Utbildningen ger en bra bas, även om området i sig utvecklas väldigt snabbt med nya programmeringsspråk och tekniker.
–Den ger förmåga att ta till sig kunskap och man tränas i att lära sig nytt. Det tror jag är jätteviktigt med tanke på att utvecklingen går så väldigt fort, säger han.

På universitetet har man också mycket fokus på projektarbeten vilket Andreas Bjärntoft har uppskattat.
–Det är ett sätt att konkret få använda teori, det man lärt sig under året, i ett praktiskt fall, det blir verklighetsnära. Vi har jobbat i olika projekt, ibland flera olika program inblandade. Det är nyttigt att samarbeta med andra som har sina specialområden, så att man tillsammans löser problem, säger han.

–Studiemiljön i Niagara är fantastisk. Det känns som man får nära kontakt med lärarna.  Som student är man alltid välkommen och lärarna vill att man ska utvecklas. Det är jättepositivt.

Programmering - så mycket mer än bara kodning

Theodor Lindquist har programmerat sedan tidiga tonåren och har alltid haft siktet inställt på att bli dataingenjör. På utbildningen Datateknik och Mobil IT har han fördjupat sina kunskaper – och kompletterat dem. Nu skriver han på sitt examensarbete, som är sista momentet i den treåriga...

Programmering - så mycket mer än bara kodning

Theodor Lindquist har programmerat sedan tidiga tonåren och har alltid haft siktet inställt på att bli dataingenjör. På utbildningen Datateknik och Mobil IT har han fördjupat sina kunskaper – och kompletterat dem. Nu skriver han på sitt examensarbete, som är sista momentet i den treåriga utbildningen.

Han hade noga jämfört kursupplägg mellan olika utbildningar innan han sökte in till just Malmö universitet. Att mycket av undervisningen bedrivs i projektform, precis som skarpa projekt ute i arbetslivet, var en av sakerna som tilltalade honom.

– Ibland har vi jobbat två och två, ibland fler. Någon gång var vi så många som tolv-tretton personer i ett utvecklingsprojekt. Då måste man tänka till innan man börjar programmera, ha en plan, så att koden blir begriplig för andra än en själv, säger han.

Bred utbildning

Utbildningens bredd kom som en positiv överraskning för Theodor, även om det tog ett tag innan han förstod hur säcken skulle knytas ihop.

– Vi fick upp ögonen för hur mycket som krävs för att få exempelvis en dator att interagera med omvärlden. Det är utveckling av kod kombinerat med till exempel signalbehandling, elektronik och reglerteknik.

Det nära samarbetet i projekten har lett till en bra sammanhållning i klassen. Theodor, som inte är från Malmö från början, lärde också känna en massa nya människor genom sitt engagemang i Kåren och Festmästeriet, speciellt första året. Sedan räckte tiden inte riktigt till.

Viktigt att satsa

– Det har ställts högre krav från skolan än vad jag hade förväntat mig. Tempot var högt, framför allt andra och tredje året, och krävde både engagemang och mycket närvaro. Det är inte en utbildning man bara sitter sig igenom – det gäller att satsa, och lägga mycket tid på studierna, säger Theodor. 

Tidigare har Theodor sommarjobbat och extraknäckt lite här och var: på lager, inom industrin och som biltvättare. Under studietiden har han jobbat extra som utvecklare och systemadministratör på ett företag. Förhoppningen är att få jobba vidare där på heltid när han tagit examen, något han ser mycket fram emot. Studierna ser han som väl investerad tid i en framtid han vet att han kommer trivas med.

Kontakt