Program, grundnivå
180 hp
Malmö dagtid 100%
30 augusti, 2021 - 2 juni, 2024

Om utbildningen

Tillhör du dem som bryr dig om ifall hemsidor och informationsflöden på till exempel webben känns onaturliga eller krångliga? Som önskar att du fått vara med och bygga upp dem från grunden? Då är Systemutvecklarprogrammet något för dig!

En systemutvecklares uppgift är att konstruera hållbara och användarvänliga digitala system. På det här programmet lär du dig att modellera, utveckla, organisera och analysera digitala informationssystem för olika tillämpningar som till exempel webb eller mobila applikationer.

Utveckling av informationssystem är ett växande behov i samhället, där nya kanaler och medier ska göra digitaliserad information tillgänglig för allt fler. Ämnen som ingår i utbildningen är: datavetenskap, informationsteknik, programmeringsmetodik och informationssäkerhet, allt med fokus på modellering, konstruktion och analys av digitala system. Undervisningen bygger på ett projektdrivet lärande där projekt kan genomföras i samverkan med näringslivet eller andra externa aktörer så att du som student får träning i den framtida yrkesrollen.

Behörighet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c. Eller: Engelska B, Matematik B

Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6B/A6b.

Urval

Betyg 66%, Högskoleprov 34%

Med passion för programmering

Madeleine Schönemann stimuleras av att lösa problem, speciellt tekniska sådana. Det fick henne att söka kandidatutbildningen till systemutvecklare på Malmö universitet. Idag jobbar hon som mjukvaruutvecklare på företaget tretton37 i Lund.

Med passion för programmering

Madeleine Schönemann stimuleras av att lösa problem, speciellt tekniska sådana. Det fick henne att söka kandidatutbildningen till systemutvecklare på Malmö universitet. Idag jobbar hon som mjukvaruutvecklare på företaget tretton37 i Lund.

Intresse för teknik

Madeleine spelade mycket datorspel under sin uppväxt och blev också den i familjen som fick rycka in och lösa allt som hade med teknik att göra.

– Jag visste tidigt att jag ville jobba med någonting inom IT. Det är roligt med problemlösning och jag är nyfiken på hur saker och ting fungerar. 

En av anledningarna till att hon valde utbildningen var för att den är hands on. 

– Jag tyckte om att man samarbetar med näringslivet. Det tilltalade mig att kurserna var relevanta och renodlade inom olika ämnesområden som datavetenskap och systemutveckling.

– Roligast med studierna var att få lära känna likasinnade och att jag fick lära mig någonting som var nytt för mig.

Vägen till drömjobbet

– Utbildningen ger en bra grund om man vill jobba med större mjukvaruprojekt. Man lär sig att kunna bygga och organisera olika digitala system som användarvänliga webbsidor och mobilapplikationer. Vi lärde oss att hantera ett programmeringsspråk. 

Även om man kommer ut i arbetslivet och inte kan alla olika programmeringsspråk så är logiken ungefär densamma.

– Har man lärt sig ett, så är det lättare att lära sig ett annat.

Idag arbetar Madeleine som utvecklare på tretton37.

– Jag arbetar främst med det som kallas för backend, det vill säga det som inte syns för slutanvändaren men som fortfarande behövs för att ett program ska fungera, till exempel databaser, affärslogik och integrationer med andra system.

Oftast sker jobbet i ett team bestående av till exempel projektledare, utvecklare, UX-designers och mjukvaruarkitekter som samarbetar kring projektet. 

– Det är en myt att programmering är mycket matte. Däremot så handlar det om logiskt tänkande och viljan att lösa problem med de verktyg som finns.

Eddy hade aldrig programmerat tidigare

Att systemutveckling handlar om att utveckla digitala system låter kanske inte så överraskande, men alla vet inte att det omfattar mycket mer än bara programmering.

Eddy hade aldrig programmerat tidigare

Att systemutveckling handlar om att utveckla digitala system låter kanske inte så överraskande, men alla vet inte att det omfattar mycket mer än bara programmering.

– Visst programmerade vi en hel del på utbildningen, speciellt första och andra året, säger Eddy Orellana. Men utbildningen täcker hela spektrat från kodning till dokumentationen efteråt, och omfattar därför även moment som att jobba direkt mot kunderna. Det är där jag hör hemma!

Eddy beskriver sig själv som en social person som har lätt att interagera med människor. Under gemensamma projektarbeten tog han gärna rollen som projektledare, och den femte terminen, då det fanns utrymme för valbara kurser, pluggade han en kurs i projektledning.

– Jag har nischade mig mot mjukvarutestning, och att vara ansiktet utåt mot kunderna. Rent konkret kan det innebära att tillsammans med kunden gå igenom en webbsida de beställt, samla in deras feedback och ta det tillbaka till utvecklarteamet.

Malmö som stad lockade

Eddy växte upp och gick i gymnasiet i Lund. Efter studenten jobbade han i åtta år innan han bestämde sig för att börja plugga. Ett generellt dataintresse och de goda prognoserna på arbetsmarknaden gjorde att han började titta efter utbildningar i datavetenskap. Systemutvecklarutbildningen på Malmö universitet hade gott rykte och blev hans förstahandsval.

– Jag hade lust att komma till en större stad, med nya människor. Jag hade också hört att det rådde en bra och öppen stämning på Malmö universitet, vilket tilltalade mig.

Projektarbeten

Tempot på utbildningen var högt från början. Och vissa delkurser har var svårare än andra. Eddy hade inte programmerat en rad innan han började på universitetet, och fick lägga mycket tid på att sätta sig in i det. När de började skapa större kodningsprojekt, och arbeta i grupp, blev det till och med riktigt kul.

– Projektarbetena var verkligen det roligaste på utbildningen – att testa på det man lärt sig, och att lära känna folk i klassen bättre. Sammanhållningen har blivit riktigt stark tack vare att vi jobbat så mycket och haft kul ihop.

Ta vara på tiden på universitetet

Till blivande studenter vill Eddy egentligen bara ge ett råd: ta vara på all handledd tid på labbar och övningar, och jobba extra hemma. Var aldrig rädd att fråga lärarna över saker du undrar.

– Lärarna på utbildningen är underbara. De lägger ner massvis med tid på att hjälpa dig om du skulle behöva, till och med efter att kursen är avslutad.

Kontakt