Den 14 mars firas Pi-dagen för att hedra den matematiska konstanten pi (π), som har använts i matematik och geometri i tusentals år. Pi utgör förhållandet mellan en cirkels omkrets och dess diameter och anges förkortat till 3,14, men innehar egentligen ett oändligt antal decimaler. Vi ställde några frågor till Jöran Petersson och Per Blomberg vid institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet.

Vad är det mest fascinerande med pi?

– Dess enkelhet och användbarhet. Proportionaliteten omkrets = pi * diameter är lätt att förstå redan för mellanstadieelever, samtidigt som pi används i många avancerade vetenskapliga och tekniska tillämpningar.

Hur används pi i vardagliga och vetenskapliga sammanhang?

– Pi används inom många fält, till exempel för att beräkna omkrets och area av cirkulära objekt, och rotationshastigheter hos roterande föremål. Ett tillfälle i vardagen att tänka på pi är när man vispar grädde. Elvispen har en hög rotationshastighet men liten radie, medan vispning för hand i en stor bunke har lägre rotationshastighet men större radie. Dessa skillnader tar ut varandra så att svephastigheten, alltså den hastighet med vilken vispen rör sig genom grädden, ungefär är densamma. Därför skiljer sig faktiskt inte visptiden för hand och med maskin så mycket åt.

Ett tillfälle i vardagen att tänka på pi är när man vispar grädde. Elvispen har en hög rotationshastighet men liten radie, medan vispning för hand i en stor bunke har lägre rotationshastighet men större radie.

Jöran Petterson.

– Pi används också inom fysiken för beräkningar som involverar mekaniska vibrationer, radiovågor och rotationsrörelser. Inom digitaltekniken används pi i felsökning av datorchip genom att testa om de beräknar pi-decimaler korrekt.


Finns det någon aktuell forskning vid Malmö universitet som involverar pi?

– Vid Malmö universitet finns forskning inom naturvetenskap och teknik samt statistik vars beräkningar använder pi.


Hur får man fler unga att intressera sig för matematik?

– Genom att som lärare ha många metoder i sin pedagogiska verktygslåda för att variera arbetsform, förklaringsmetoder och användningsområden när man undervisar samma begrepp. Vi strävar efter att förse våra lärarstudenter med alla dessa verktyg. Det tror jag är en nyckel till att få unga att förstå och intressera sig för matematik.

Lär dig mer om pi

Förståelsen av Pi har utvecklats genom historien. Olika närmevärden av pi har använts, från Brahmagupta (ca 600 e.Kr) till Hippokrates (400 f.Kr) och Lindemann (1882) som visade att pi inte är ett bråktal. Jöran Petersson tipsar om boken ”Pi – det fantastiska talet”  av David Blatner. ”En lättläst och rolig bok med massor av underligheter och intressanta perspektiv”.