Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Sedan hösten 2022 arbetar jag 50 % med undervisning, framför allt i idrottspsykologi eller grundläggande psykologi. Jag är även inriktningsansvarig för det Idrottsvetenskapliga programmets inriktning fysisk aktivitet och hälsa. 50 % arbetar jag som doktorand. Jag har haft ett område som specialområde i tillämpat arbete med psykologi i över 15 år som nu blivit mitt avhandlingsprojekt.
Avhandlingsprojektet handlar om elitidrottare med idrottsprestationen som väldigt central för hur nöjda de är med sig själva som personer (så kallad hög prestationsbaserad självkänsla). Tidigare forskning har visat en rad samband mellan hög prestationsbaserad självkänsla och en rad negativa effekter på hälsa och prestation (ex stress/utmattning, depression, rädsla för att misslyckas, problem att ta kritik). Det finns även forskning som betonar fördelarna med prestationsbaserad självkänsla för motivation, prestation och glädje. Senare forskning betonar kluvenheten i resultaten – prestationsbaserad självkänsla kan få både negativa och positiva konsekvenser. Avhandlingen har för avsikt att mer i detalj undersöka när och under vilka omständigheter hög prestationsbaserad självkänsla leder till positiva respektive negativa konsekvenser för hälsa och prestation. Delar av projektet är även tänkt att pilottesta intervention på individnivå och utbildning för tränare, ledare och management i elitidrottsorganisationer och undersöka eventuella effekter på hälsa och prestation.
Tidigare publikationer: Funke, A., & Uvenbeck, N. (2021). Ohållbar högpresterare. Conforto Publishing.