Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Emma Tornborg är FD i litteraturvetenskap och lektor i svenska och lärande. Hon disputerade 2014 med avhandlingen What Literature Can Make Us See: Poetry, Intermediality, Mental Imagery. Hennes forskningsintressen kretsar främst kring poesi och intemediala relationer mellan litteratur och andra medietyper, på senare tid ofta i ett ekokritiskt eller posthumanistiskt perspektiv. Hon har även forskat om barnlitteratur, framförallt bilderböcker, där mediets intermediala egenskaper har varit i fokus.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Ekphrasis as intra-action: Re-reading “Photograph from September 11” by Wislawa Szymborska
Emma Tornborg
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
A Will of One’s Own: Karin Tidbeck’s Short Stories from a Posthumanist Perspective
Emma Tornborg
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Intermediality and social media
Signe Kjaer Jensen, Nafiseh Mousavi, Emma Tornborg
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Truthfulness and truth claims as transmedial phenomena
Jørgen Bruhn, Niklas Salmose, Beate Schirrmacher, Emma Tornborg
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Transmediation
Jørgen Bruhn, Anna Gutowska, Emma Tornborg, Martin Knust