Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Språk och litteratur
Språk och litteratur vid Malmö universitet är inriktat på litteraturvetenskap, engelsk litteratur och lingvistik, litteracitet, barn- och ungdomslitteratur, översättningsstudier, kreativt skrivande, serier, muntlig historia, ämnesdidaktik och visualitetsstudier.
Språk och litteratur i olika kontexter
Forskningen vid Institutionen för konst, kultur och kommunikation, K3, behandlar just nu bland annat representations- och berättandestrategier inom serier, det litterära livet i svenska fackföreningar under den andra halvan av 1900-talet, ideofoner – också kallade expressiva eller mimetiska ord och uttryck – det vill säga markerade ord som målande avbildar sinnesintryck, och den roll intellektuella spelade i det svenska samhället mellan 1960 och 2020.
Inom detta forskningsområde är språk och litteratur fenomen som är intressanta i egen rätt, men de analyseras också i olika historiska, sociala, politiska, estetiska och pedagogiska kontexter. Inom området finns ett brett och inkluderande synsätt på språk och litteratur, vilket gör det möjligt att utforska nya studieobjekt (både historiska och samtida). Det flervetenskapliga perspektivet leder också till att nya teoretiska och metodologiska angreppssätt kan utvecklas.
Språk, litteratur och språk- och litteraturdidaktik
Forskningen vid Institutionen för Kultur, språk och medier fokuserar på frågor om språkanvändning och språkutveckling, litteratur och barnlitteratur, akademisk litteracitet, språkinlärning, lärande i medielandskapet, litteratur- och mediereception, språk i relation till ämneslärande samt flerspråkighet. Viktiga inslag i utbildningen är studier av barns, ungdomars och vuxnas språk i olika situationer – muntliga såväl som skriftliga – och i olika mediala former.
Engelska och lärande
I fokusområdet Engelska och lärande integreras och samverkar humanistiska och pedagogiska synsätt. Det betyder att litterära, kulturella och språkliga företeelser definierar ämnet. Det betyder samtidigt att Engelska och lärande har en lärandekontext, som i sin tur kan vara institutionell (i skola och annan utbildning) eller informell (i fritids- och yrkesliv). Forskning i Engelska och lärande handlar om engelsk ämnesdidaktik, akademiskt skrivande, litteracitet, översättningsstudier, barn- och ungdomslitteratur, kulturstudier, lingvistik, språkutveckling, bedömning och andraspråksinlärning.
Forskning om litteracitet
Litteracitet kan förstås som förmågan att skapa, förstå och tolka texter i olika former, medier och kontexter. Inom det tvärvetenskapliga forskningsämnet språk- och litteraturdidaktik utgör forskning i litteracitet ett centralt område med olika teoretiska, metodologiska och empiriska ingångar. Litteracitetsstudier anknyter till ett aktuellt forskningsfält och flera samarbeten pågår på nationell och internationell nivå. Forskare vid KSM studerar litteracitet inom skola, högre utbildning och i samhället. Projekten beforskar skrivande, talande, lyssnande och läsande i formella och informella sammanhang. Ett viktigt fokus i denna forskning är akademisk litteracitet och särskilt akademiskt skrivande. Centrala begrepp är digital litteracitet, multimodalitet, mediereception, interkulturell och visuell litteracitet.
Svenska med didaktisk inriktning
Svenska med didaktisk inriktning är ett tvärvetenskapligt forskningsfält vars två hörnpelare är språkdidaktik och litteraturdidaktik, ofta i samverkan. Forskningen är praktiknära och fokuserar på språk och litteratur i bruk, i och utanför skola och högre utbildning. Vi undersöker bland annat ämneskonceptioner och normer knutna till svenskundervisning, retorik och muntlighet, språkets och litteraturens förändrade villkor i en ny medieekologi, grammatikdidaktik, passionerad läsning, svenska språkets användning i andra skolämnen än svenska och litteraturhistorieundervisningens utmaningar i en globaliserad värld. Vi arbetar med ett brett spektrum av teorier och metoder, från text- och receptionsanalys till läroplansteori, aktionsforskning och etnografi.
Svenska som andraspråk och flerspråkighet
Forskning inom svenska som andraspråk och flerspråkighet rör texter, litteracitet, kunskapsutveckling, lärande och interaktion i andraspråksundervisning med inriktning på både språk- och litteraturdidaktik. Den omfattar även ett fokus på dels elevers utveckling och användning av svenska språket, dels flerspråkiga elevers övriga språkliga resurser för lärande. Därutöver rör forskningen integrationsfrågor och nyanländas lärande ur ett bredare samhälleligt perspektiv. En central inriktning är dessutom forskning om flerspråkighet, text, språk och lärande i andra skolämnen än svenska som andraspråk. Denna forskning rör särskilt undervisning och lärande i naturvetenskapliga och samhällsorienterande klassrum, och bedrivs i första hand inom forskningsfältet Disciplinary literacy (ämneslitteracitet) och forskningsprogrammet Literacy and Inclusive Teaching (LIT).
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Anna Arnman - Universitetslektor
anna.arnman@mau.se -
Personal
Mikael Berger - Universitetslektor
mikael.berger@mau.se -
Personal
Sara Bjärstorp - Universitetslektor
sara.bjarstorp@mau.se -
Personal
Alexander Brauer - Doktorand
alexander.brauer@mau.se -
Personal
Martin Cathcart Fröden - Konstnärlig universitetslektor
martin.cathcart-froden@mau.se -
Personal
Jonas Christensen - Universitetslektor
jonas.christensen@mau.se -
Personal
Psarri Chrysiida - Doktorand
psarri.chrysiida@mau.se -
BCPersonal
Berndt Clavier - Universitetslektor
berndt.clavier@mau.se -
JDPersonal
Jakob Friedrich Dittmar - Docent/Universitetslektor
jakob.dittmar@mau.se -
Personal
Maria Engberg - Docent/Universitetslektor
maria.engberg@mau.se -
AGPersonal
Anna-Lena Godhe - Docent/Universitetslektor
anna-lena.godhe@mau.se -
CHPersonal
Cecilia Hansson - Universitetsadjunkt
cecilia.hansson@mau.se -
Personal
Line Henriksen - Universitetslektor
line.henriksen@mau.se -
KJPersonal
Kristin Järvstad - Professor
kristin.jarvstad@mau.se -
Personal
Asko Kauppinen - Universitetslektor
asko.kauppinen@mau.se -
Personal
Adrian Lundberg - Universitetslektor
adrian.lundberg@mau.se -
Personal
Manuela Lupsa - Universitetslektor
manuela.lupsa@mau.se -
Personal
Chrysogonus Siddha Malilang - Universitetslektor
chrysogonus.siddha.malilang@mau.se -
Personal
Musrifatun Nangimah - Doktorand
musrifatun.nangimah@mau.se -
Personal
Magnus Nilsson - Professor
magnus.nilsson@mau.se -
Personal
Pia Nygård Larsson - Docent/Universitetslektor
pia.nygard-larsson@mau.se -
Personal
Annika Olsson - Dekan/Docent
annika.olsson@mau.se -
PRPersonal
Petra Ragnerstam - Universitetslektor
petra.ragnerstam@mau.se -
Personal
Bo Reimer - Professor
bo.reimer@mau.se -
Personal
Kim Ridell - Doktorand
kim.ridell@mau.se -
Personal
Hanna Sandgaard-Ekdahl - Doktorand
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se -
PSPersonal
Patricia Staaf - Universitetsadjunkt
patricia.staaf@mau.se -
Personal
Evelina Stenbeck - Universitetslektor
evelina.stenbeck@mau.se -
Personal
Björn Sundmark - Professor
bjorn.sundmark@mau.se -
Personal
Anette Svensson - Universitetslektor
anette.svensson@mau.se -
Personal
Revaz Tchantouria - Universitetslektor
revaz.tchantouria@mau.se -
STPersonal
Soraya Tharani - Universitetslektor
soraya.tharani@mau.se -
MTPersonal
Marie Thavenius - Universitetslektor
marie.thavenius@mau.se -
Personal
Emma Tornborg - Universitetslektor
emma.tornborg@mau.se -
Personal
Karina Vamling - Professor
karina.vamling@mau.se -
Personal
Robert Walldén - Universitetslektor/Docent
robert.wallden@mau.se -
Personal
Maria Wiktorsson - Vicedekan/Universitetslektor
maria.wiktorsson@mau.se -
Personal
Anna Wärnsby - Docent/Universitetslektor
anna.warnsby@mau.se
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Viking and Old Norse Memoryscapes in Comics
Martin Lund
-
2024 | Artikel, recension
Storie operaie dalla Svezia
Magnus Nilsson
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Skiing and Being Swedish: Taking a Cold Look at Winter Picturebooks
Björn Sundmark
-
2024 | Artikel i tidskrift
Ordförråd på sfi-elevers villkor
Martina Hevelius, Robert Walldén
-
2024 | Konferensbidrag
Didactical applications of creative writing: An integrative literature review
Alexander Brauer
-
2024 | Övrigt
Bokstafetten med Sara Nilsson Mohammadi
Sara Nilsson Mohammadi
-
2024 | Artikel i tidskrift
Contextual elaborations and shifts when adult L2 learners present and discuss workplace-related vocabulary
Robert Walldén
-
2024 | Konferensbidrag
”Dare to fail”: Supporting literary understanding and language development in Swedish as a second language
Anna Lindholm, Robert Walldén
-
2024 | Konferensbidrag
Processes that form ideophonic vocabulary in Swedish and Finnish comic strips.
Maria Wiktorsson, Satu Manninen
-
2024 | Artikel i tidskrift
Responsiveness to culture through literature: Creative writing as culturally responsive pedagogy
Alexander Brauer
-
Forskningsprojekt
Sagan om Saga: ett barnboksförlags redaktionella praktiker
bjorn.sundmark@mau.se -
Forskningsprojekt
Autografisk dubbelexponering – den tuschade svarta linjens narrativa egenskaper i tecknade serier
gunnar.krantz@mau.se -
Forskningsprojekt
Drama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
Forskningsprojekt
Multimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Prekariat, prekaritet och prekära liv i skandinavisk litteratur efter välfärdsstatens epok
magnus.nilsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Sveriges Riksdag 1867–2022: Ett ekosystem av länkad öppen data
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Från ord till siffror. Hur läsning blir ett samhälleligt och didaktiskt problem
magnus.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Uruguayansk exil i Sverige. Att spåra det nuvarande förflutna i tre generationer
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
Att stötta skrivande med fokus på vuxna andraspråksinlärare
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se -
Forskningsprojekt
VALIANT: Virtuella innovations- och stödnätverk för lärare
anna.warnsby@mau.se -
Forskningsprojekt
Välfärdsstaten analyserad: Textanalys och modellering av svensk politik, media och kultur, 1945-1989
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Developing academic literacies in higher education contexts – Challenges and opportunities for students with different backgrounds
Forskarutbildning inom språk- och litteraturdidaktik
Malmö universitet har forskarutbildning inom språk- och litteraturdidaktik.
Inom detta forskarutbildningsämne är frågor om språkutveckling, lärande i medielandskapet, litteratur- och mediereception, språk i relation till ämneslärande samt flerspråkighet centrala. Viktiga inslag i utbildningen är studier av barns, ungdomars och vuxnas möten med och produktion av texter i olika situationer, muntliga såväl som skriftliga i olika mediala former. Villkoren för språkutveckling studeras i ett vidare perspektiv och inbegriper skolämnena svenska, svenska som andra språk och engelska, och dessa språks användning i andra skolämnen, i högre utbildning samt i kontexter där lärandet inte är institutionellt inramat.
Villkoren för språkutveckling studeras i ett vidare perspektiv och inbegriper skolämnena svenska, svenska som andra språk och engelska, och dessa språks användning i andra skolämnen, i högre utbildning samt i kontexter där lärandet inte är institutionellt inramat. Forskarutbildningen ges av Fakulteten för lärande och samhälle.