Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Språk och litteratur
Språk och litteratur vid Malmö universitet är inriktat på litteraturvetenskap, engelsk litteratur och lingvistik, litteracitet, barn- och ungdomslitteratur, översättningsstudier, kreativt skrivande, serier, muntlig historia, ämnesdidaktik och visualitetsstudier.
Språk och litteratur i olika kontexter
Forskningen vid Institutionen för konst, kultur och kommunikation, K3, behandlar just nu bland annat representations- och berättandestrategier inom serier, det litterära livet i svenska fackföreningar under den andra halvan av 1900-talet, ideofoner – också kallade expressiva eller mimetiska ord och uttryck – det vill säga markerade ord som målande avbildar sinnesintryck, och den roll intellektuella spelade i det svenska samhället mellan 1960 och 2020.
Inom detta forskningsområde är språk och litteratur fenomen som är intressanta i egen rätt, men de analyseras också i olika historiska, sociala, politiska, estetiska och pedagogiska kontexter. Inom området finns ett brett och inkluderande synsätt på språk och litteratur, vilket gör det möjligt att utforska nya studieobjekt (både historiska och samtida). Det flervetenskapliga perspektivet leder också till att nya teoretiska och metodologiska angreppssätt kan utvecklas.
Språk, litteratur och språk- och litteraturdidaktik
Forskningen vid Institutionen för Kultur, språk och medier fokuserar på frågor om språkanvändning och språkutveckling, litteratur och barnlitteratur, akademisk litteracitet, språkinlärning, lärande i medielandskapet, litteratur- och mediereception, språk i relation till ämneslärande samt flerspråkighet. Viktiga inslag i utbildningen är studier av barns, ungdomars och vuxnas språk i olika situationer – muntliga såväl som skriftliga – och i olika mediala former.
Engelska och lärande
I fokusområdet Engelska och lärande integreras och samverkar humanistiska och pedagogiska synsätt. Det betyder att litterära, kulturella och språkliga företeelser definierar ämnet. Det betyder samtidigt att Engelska och lärande har en lärandekontext, som i sin tur kan vara institutionell (i skola och annan utbildning) eller informell (i fritids- och yrkesliv). Forskning i Engelska och lärande handlar om engelsk ämnesdidaktik, akademiskt skrivande, litteracitet, översättningsstudier, barn- och ungdomslitteratur, kulturstudier, lingvistik, språkutveckling, bedömning och andraspråksinlärning.
Forskning om litteracitet
Litteracitet kan förstås som förmågan att skapa, förstå och tolka texter i olika former, medier och kontexter. Inom det tvärvetenskapliga forskningsämnet språk- och litteraturdidaktik utgör forskning i litteracitet ett centralt område med olika teoretiska, metodologiska och empiriska ingångar. Litteracitetsstudier anknyter till ett aktuellt forskningsfält och flera samarbeten pågår på nationell och internationell nivå. Forskare vid KSM studerar litteracitet inom skola, högre utbildning och i samhället. Projekten beforskar skrivande, talande, lyssnande och läsande i formella och informella sammanhang. Ett viktigt fokus i denna forskning är akademisk litteracitet och särskilt akademiskt skrivande. Centrala begrepp är digital litteracitet, multimodalitet, mediereception, interkulturell och visuell litteracitet.
Svenska med didaktisk inriktning
Svenska med didaktisk inriktning är ett tvärvetenskapligt forskningsfält vars två hörnpelare är språkdidaktik och litteraturdidaktik, ofta i samverkan. Forskningen är praktiknära och fokuserar på språk och litteratur i bruk, i och utanför skola och högre utbildning. Vi undersöker bland annat ämneskonceptioner och normer knutna till svenskundervisning, retorik och muntlighet, språkets och litteraturens förändrade villkor i en ny medieekologi, grammatikdidaktik, passionerad läsning, svenska språkets användning i andra skolämnen än svenska och litteraturhistorieundervisningens utmaningar i en globaliserad värld. Vi arbetar med ett brett spektrum av teorier och metoder, från text- och receptionsanalys till läroplansteori, aktionsforskning och etnografi.
Svenska som andraspråk och flerspråkighet
Forskning inom svenska som andraspråk och flerspråkighet rör texter, litteracitet, kunskapsutveckling, lärande och interaktion i andraspråksundervisning med inriktning på både språk- och litteraturdidaktik. Den omfattar även ett fokus på dels elevers utveckling och användning av svenska språket, dels flerspråkiga elevers övriga språkliga resurser för lärande. Därutöver rör forskningen integrationsfrågor och nyanländas lärande ur ett bredare samhälleligt perspektiv. En central inriktning är dessutom forskning om flerspråkighet, text, språk och lärande i andra skolämnen än svenska som andraspråk. Denna forskning rör särskilt undervisning och lärande i naturvetenskapliga och samhällsorienterande klassrum, och bedrivs i första hand inom forskningsfältet Disciplinary literacy (ämneslitteracitet) och forskningsprogrammet Literacy and Inclusive Teaching (LIT).
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Anna Arnman - Universitetslektor
anna.arnman@mau.se -
Personal
Tina Askanius - Docent/Universitetslektor
tina.askanius@mau.se -
Personal
Mikael Berger - Universitetslektor
mikael.berger@mau.se -
Personal
Sara Bjärstorp - Universitetslektor
sara.bjarstorp@mau.se -
Personal
Alexander Brauer - Doktorand
alexander.brauer@mau.se -
Personal
Martin Cathcart Fröden - Konstnärlig universitetslektor
martin.cathcart-froden@mau.se -
Personal
Jonas Christensen - Universitetslektor
jonas.christensen@mau.se -
BCPersonal
Berndt Clavier - Universitetslektor
berndt.clavier@mau.se -
JDPersonal
Jakob Friedrich Dittmar - Docent/Universitetslektor
jakob.dittmar@mau.se -
Personal
Maria Engberg - Docent/Universitetslektor
maria.engberg@mau.se -
AGPersonal
Anna-Lena Godhe - Docent/Universitetslektor
anna-lena.godhe@mau.se -
CHPersonal
Cecilia Hansson - Universitetsadjunkt
cecilia.hansson@mau.se -
Personal
Line Henriksen - Universitetslektor
line.henriksen@mau.se -
KJPersonal
Kristin Järvstad - Professor
kristin.jarvstad@mau.se -
Personal
Asko Kauppinen - Universitetslektor
asko.kauppinen@mau.se -
Personal
Gunnar Krantz - Konstnärlig professor
gunnar.krantz@mau.se -
Personal
Adrian Lundberg - Universitetslektor
adrian.lundberg@mau.se -
Personal
Manuela Lupsa - Universitetslektor
manuela.lupsa@mau.se -
Personal
Chrysogonus Siddha Malilang - Universitetslektor
chrysogonus.siddha.malilang@mau.se -
Personal
Musrifatun Nangimah - Doktorand
musrifatun.nangimah@mau.se -
Personal
Magnus Nilsson - Professor
magnus.nilsson@mau.se -
Personal
Pia Nygård Larsson - Docent/Universitetslektor
pia.nygard-larsson@mau.se -
Personal
Annika Olsson - Dekan/Docent
annika.olsson@mau.se -
PRPersonal
Petra Ragnerstam - Universitetslektor
petra.ragnerstam@mau.se -
Personal
Bo Reimer - Professor
bo.reimer@mau.se -
Personal
Kim Ridell - Doktorand
kim.ridell@mau.se -
PSPersonal
Patricia Staaf - Universitetsadjunkt
patricia.staaf@mau.se -
Personal
Björn Sundmark - Professor
bjorn.sundmark@mau.se -
Personal
Anette Svensson - Universitetslektor
anette.svensson@mau.se -
Personal
Revaz Tchantouria - Universitetslektor
revaz.tchantouria@mau.se -
STPersonal
Soraya Tharani - Universitetslektor
soraya.tharani@mau.se -
MTPersonal
Marie Thavenius - Universitetslektor
marie.thavenius@mau.se -
Personal
Emma Tornborg - Universitetslektor
emma.tornborg@mau.se -
Personal
Karina Vamling - Professor
karina.vamling@mau.se -
Personal
Robert Walldén - Universitetslektor/Docent
robert.wallden@mau.se -
Personal
Maria Wiktorsson - Universitetslektor
maria.wiktorsson@mau.se -
Personal
Anna Wärnsby - Docent/Universitetslektor
anna.warnsby@mau.se
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Nacka Skoglunds En miljon för en klackspark , Jag är Zlatan Ibrahimovic och andra idrottsmemoarer som nordisk arbetarlitteratur
Annika Olsson
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Forord
Magnus Nilsson, Nicklas Freisleben Lund, Anker Gemzøe, Erik Svendsen
-
2023 | Samlingsverk (redaktörskap)
Nordisk arbejderlitteratur: Internationale perspektiver og forbindelser
Magnus Nilsson, Nicklas Freisleben Lund, Anker Gemzøe, Erik Svendsen
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Hjältar och drakar i konsten och historien
Anette Svensson, Klas Öhling
-
2023 | Artikel i tidskrift
Lust att läsa eller att låta bli?
Lina Samuelsson, Marie Öhman, Birgitta Jansson
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
A Will of One’s Own: Karin Tidbeck’s Short Stories from a Posthumanist Perspective
Emma Tornborg
-
2023 | Artikel i tidskrift
Adult migrants' voices about learning and using Swedish at work placements in basic language education
Robert Walldén
-
2023 | Artikel i tidskrift
Arbetarlyriken har aldrig varit mer vital
Magnus Nilsson
-
2023 | Konferensbidrag
Acceptabilitetsbedömningar av ena meningar – syntaktiska och informationsstrukturella begränsningar.
Anders Agebjörn, Philippe Collberg
-
2023 | Konferensbidrag
Skolbakgrund, strategianvändning och ordförrådsutveckling på sfi
Lars Bokander, Anders Agebjörn
-
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Prekariat, prekaritet och prekära liv i skandinavisk litteratur efter välfärdsstatens epok
magnus.nilsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Sveriges Riksdag 1867–2022: Ett ekosystem av länkad öppen data
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Uruguayansk exil i Sverige. Att spåra det nuvarande förflutna i tre generationer
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
VALIANT: Virtuella innovations- och stödnätverk för lärare
anna.warnsby@mau.se -
Forskningsprojekt
Välfärdsstaten analyserad: Textanalys och modellering av svensk politik, media och kultur, 1945-1989
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Developing academic literacies in higher education contexts – Challenges and opportunities for students with different backgrounds
Forskarutbildning inom språk- och litteraturdidaktik
Malmö universitet har forskarutbildning inom språk- och litteraturdidaktik.
Inom detta forskarutbildningsämne är frågor om språkutveckling, lärande i medielandskapet, litteratur- och mediereception, språk i relation till ämneslärande samt flerspråkighet centrala. Viktiga inslag i utbildningen är studier av barns, ungdomars och vuxnas möten med och produktion av texter i olika situationer, muntliga såväl som skriftliga i olika mediala former. Villkoren för språkutveckling studeras i ett vidare perspektiv och inbegriper skolämnena svenska, svenska som andra språk och engelska, och dessa språks användning i andra skolämnen, i högre utbildning samt i kontexter där lärandet inte är institutionellt inramat.
Villkoren för språkutveckling studeras i ett vidare perspektiv och inbegriper skolämnena svenska, svenska som andra språk och engelska, och dessa språks användning i andra skolämnen, i högre utbildning samt i kontexter där lärandet inte är institutionellt inramat. Forskarutbildningen ges av Fakulteten för lärande och samhälle.