Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
Språk och litteratur
Språk och litteratur vid Malmö universitet är inriktat på litteraturvetenskap, engelsk litteratur och lingvistik, litteracitet, barn- och ungdomslitteratur, översättningsstudier, kreativt skrivande, serier, muntlig historia, ämnesdidaktik och visualitetsstudier.
Språk och litteratur i olika kontexter
Forskningen vid Institutionen för konst, kultur och kommunikation, K3, behandlar just nu bland annat representations- och berättandestrategier inom serier, det litterära livet i svenska fackföreningar under den andra halvan av 1900-talet, ideofoner – också kallade expressiva eller mimetiska ord och uttryck – det vill säga markerade ord som målande avbildar sinnesintryck, och den roll intellektuella spelade i det svenska samhället mellan 1960 och 2020.
Inom detta forskningsområde är språk och litteratur fenomen som är intressanta i egen rätt, men de analyseras också i olika historiska, sociala, politiska, estetiska och pedagogiska kontexter. Inom området finns ett brett och inkluderande synsätt på språk och litteratur, vilket gör det möjligt att utforska nya studieobjekt (både historiska och samtida). Det flervetenskapliga perspektivet leder också till att nya teoretiska och metodologiska angreppssätt kan utvecklas.
Språk, litteratur och språk- och litteraturdidaktik
Forskningen vid Institutionen för Kultur, språk och medier fokuserar på frågor om språkanvändning och språkutveckling, litteratur och barnlitteratur, akademisk litteracitet, språkinlärning, lärande i medielandskapet, litteratur- och mediereception, språk i relation till ämneslärande samt flerspråkighet. Viktiga inslag i utbildningen är studier av barns, ungdomars och vuxnas språk i olika situationer – muntliga såväl som skriftliga – och i olika mediala former.
Engelska och lärande
I fokusområdet Engelska och lärande integreras och samverkar humanistiska och pedagogiska synsätt. Det betyder att litterära, kulturella och språkliga företeelser definierar ämnet. Det betyder samtidigt att Engelska och lärande har en lärandekontext, som i sin tur kan vara institutionell (i skola och annan utbildning) eller informell (i fritids- och yrkesliv). Forskning i Engelska och lärande handlar om engelsk ämnesdidaktik, akademiskt skrivande, litteracitet, översättningsstudier, barn- och ungdomslitteratur, kulturstudier, lingvistik, språkutveckling, bedömning och andraspråksinlärning.
Forskning om litteracitet
Litteracitet kan förstås som förmågan att skapa, förstå och tolka texter i olika former, medier och kontexter. Inom det tvärvetenskapliga forskningsämnet språk- och litteraturdidaktik utgör forskning i litteracitet ett centralt område med olika teoretiska, metodologiska och empiriska ingångar. Litteracitetsstudier anknyter till ett aktuellt forskningsfält och flera samarbeten pågår på nationell och internationell nivå. Forskare vid KSM studerar litteracitet inom skola, högre utbildning och i samhället. Projekten beforskar skrivande, talande, lyssnande och läsande i formella och informella sammanhang. Ett viktigt fokus i denna forskning är akademisk litteracitet och särskilt akademiskt skrivande. Centrala begrepp är digital litteracitet, multimodalitet, mediereception, interkulturell och visuell litteracitet.
Svenska med didaktisk inriktning
Svenska med didaktisk inriktning är ett tvärvetenskapligt forskningsfält vars två hörnpelare är språkdidaktik och litteraturdidaktik, ofta i samverkan. Forskningen är praktiknära och fokuserar på språk och litteratur i bruk, i och utanför skola och högre utbildning. Vi undersöker bland annat ämneskonceptioner och normer knutna till svenskundervisning, retorik och muntlighet, språkets och litteraturens förändrade villkor i en ny medieekologi, grammatikdidaktik, passionerad läsning, svenska språkets användning i andra skolämnen än svenska och litteraturhistorieundervisningens utmaningar i en globaliserad värld. Vi arbetar med ett brett spektrum av teorier och metoder, från text- och receptionsanalys till läroplansteori, aktionsforskning och etnografi.
Svenska som andraspråk och flerspråkighet
Forskning inom svenska som andraspråk och flerspråkighet rör texter, litteracitet, kunskapsutveckling, lärande och interaktion i andraspråksundervisning med inriktning på både språk- och litteraturdidaktik. Den omfattar även ett fokus på dels elevers utveckling och användning av svenska språket, dels flerspråkiga elevers övriga språkliga resurser för lärande. Därutöver rör forskningen integrationsfrågor och nyanländas lärande ur ett bredare samhälleligt perspektiv. En central inriktning är dessutom forskning om flerspråkighet, text, språk och lärande i andra skolämnen än svenska som andraspråk. Denna forskning rör särskilt undervisning och lärande i naturvetenskapliga och samhällsorienterande klassrum, och bedrivs i första hand inom forskningsfältet Disciplinary literacy (ämneslitteracitet) och forskningsprogrammet Literacy and Inclusive Teaching (LIT).
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Anna Arnman - Universitetslektor
anna.arnman@mau.se -
Personal
Tina Askanius - Docent/Universitetslektor
tina.askanius@mau.se -
Personal
Sara Bjärstorp - Universitetslektor
sara.bjarstorp@mau.se -
Personal
Alexander Brauer - Doktorand
alexander.brauer@mau.se -
Personal
Martin Cathcart Fröden - Konstnärlig universitetslektor
martin.cathcart-froden@mau.se -
Personal
Jonas Christensen - Universitetslektor
jonas.christensen@mau.se -
BCPersonal
Berndt Clavier - Universitetslektor
berndt.clavier@mau.se -
JDPersonal
Jakob Friedrich Dittmar - Docent/Universitetslektor
jakob.dittmar@mau.se -
Personal
Maria Engberg - Docent/Universitetslektor
maria.engberg@mau.se -
AGPersonal
Anna-Lena Godhe - Docent/Universitetslektor
anna-lena.godhe@mau.se -
CHPersonal
Cecilia Hansson - Timlärare
cecilia.hansson@mau.se -
LHPersonal
Line Henriksen - Universitetslektor
line.henriksen@mau.se -
KJPersonal
Kristin Järvstad - Professor, biträdande
kristin.jarvstad@mau.se -
Personal
Asko Kauppinen - Universitetslektor
asko.kauppinen@mau.se -
Personal
Gunnar Krantz - Konstnärlig professor
gunnar.krantz@mau.se -
Personal
Chrysogonus Siddha Malilang - Universitetslektor
chrysogonus.siddha.malilang@mau.se -
Personal
Musrifatun Nangimah - Doktorand
musrifatun.nangimah@mau.se -
Personal
Magnus Nilsson - Professor/Prodekan
magnus.nilsson@mau.se -
Personal
Pia Nygård Larsson - Docent/Universitetslektor
pia.nygard-larsson@mau.se -
Personal
Annika Olsson - Dekan/Docent
annika.olsson@mau.se -
PRPersonal
Petra Ragnerstam - Universitetslektor
petra.ragnerstam@mau.se -
Personal
Bo Reimer - Professor
bo.reimer@mau.se -
Personal
Kim Ridell - Doktorand
kim.ridell@mau.se -
Personal
Björn Sundmark - Professor
bjorn.sundmark@mau.se -
Personal
Anette Svensson - Universitetslektor
anette.svensson@mau.se -
Personal
Maria Söderling - Doktorand
maria.soderling@mau.se -
Personal
Revaz Tchantouria - Universitetslektor
revaz.tchantouria@mau.se -
STPersonal
Soraya Tharani - Universitetslektor
soraya.tharani@mau.se -
MTPersonal
Marie Thavenius - Universitetslektor
marie.thavenius@mau.se -
Personal
Karina Vamling - Professor
karina.vamling@mau.se -
Personal
Robert Walldén - Docent/Universitetslektor, biträdande
robert.wallden@mau.se -
Personal
Maria Wiktorsson - Universitetslektor
maria.wiktorsson@mau.se
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Introduction
Martin Lund, Harriet E. H. Earle
-
2023 | Övrigt
Judiska superhjältar: en introduktion
Martin Lund
-
2023 | Artikel i tidskrift
Precarity and Class Consciousness in Contemporary Swedish Working-Class Literature
Magnus Nilsson
-
2023 | Övrigt
Att synliggöra skönlitterära ord och uttryck med texten i centrum
Robert Walldén
-
2023 | Artikel i tidskrift
Exploring children’s and adults’ joint appropriation of children’s books through the concept of playworld
Chrysogonus Siddha Malilang, Robert Walldén
-
2023 | Artikel i tidskrift
Diverse views on supervision: Insights from interviews with EAL supervisors in Sweden and Indonesia
Musrifatun Nangimah, Robert Walldén
-
2023 | Konferensbidrag
Supervisors’ feedback priorities and students’ reactions to it: How do Swedes and Indonesians describe it?
Musrifatun Nangimah, Robert Walldén
-
2023 | Artikel i tidskrift
Precarity and Class Consciousness in Contemporary Swedish Working-Class Literature
Magnus Nilsson
-
2023 | Artikel i tidskrift
How supervisors provide and students react to EAL thesis supervision: Voices from Sweden and Indonesia
Musrifatun Nangimah, Robert Walldén
-
2023 | Artikel i tidskrift
Identifying pluralistic approaches in language subjects in Denmark, Norway, and Sweden - A comparative curriculum analysis
Natascha Drachmann, Åsta Haukås, Adrian Lundberg
-
Forskningsprojekt
Sveriges Riksdag 1867–2022: Ett ekosystem av länkad öppen data
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Konvivialitet och kontamination
oscar.hemer@mau.se -
Forskningsprojekt
Uruguayansk exil i Sverige. Att spåra det nuvarande förflutna i tre generationer
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
VALIANT: Virtuella innovations- och stödnätverk för lärare
anna.warnsby@mau.se -
Forskningsprojekt
Den digitala gotiken. Etik, media och monster i en digital tid
bo.reimer@mau.se -
Forskningsprojekt
Välfärdsstaten analyserad: Textanalys och modellering av svensk politik, media och kultur, 1945-1989
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Developing academic literacies in higher education contexts – Challenges and opportunities for students with different backgrounds
lotta.bergman@mau.se
Forskarutbildning inom språk- och litteraturdidaktik
Inom detta forskarutbildningsämne är frågor om språkutveckling, lärande i medielandskapet, litteratur- och mediereception, språk i relation till ämneslärande samt flerspråkighet centrala. Viktiga inslag i utbildningen är studier av barns, ungdomars och vuxnas möten med och produktion av texter i olika situationer, muntliga såväl som skriftliga i olika mediala former. Villkoren för språkutveckling studeras i ett vidare perspektiv och inbegriper skolämnena svenska, svenska som andra språk och engelska, och dessa språks användning i andra skolämnen, i högre utbildning samt i kontexter där lärandet inte är institutionellt inramat.
Villkoren för språkutveckling studeras i ett vidare perspektiv och inbegriper skolämnena svenska, svenska som andra språk och engelska, och dessa språks användning i andra skolämnen, i högre utbildning samt i kontexter där lärandet inte är institutionellt inramat.
Läs om forskarutbildningsämnet språk- och litteraturdidaktik
Kontakt
-
Magnus Nilsson - Professor/Prodekan
Språk och litteratur vid Fakulteten för kultur och samhälle
magnus.nilsson@mau.se
040-665 72 29Fakulteten för kultur och samhälle
-
Magnus Persson - Professor
Språk- och litteraturdidaktik vid Fakulteten för lärande och samhälle
magnus.persson@mau.se
040-665 82 36Institutionen för kultur, språk och medier