Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Kristians arbete ligger till största delen inom specialpedagogiken. Har funktioner gentemot påbyggnadsutbilningen inom specialpedagogik, magister och masterutbildning. Handledning, examinationer av examensarbeten. Utöver detta är han numer engagerad i uppdrag via FOU (tidigare RMS) som består av en forskningscirkel med specialpedagoger som beforskar sin egen praktik. Hans egna forskningsintressen tar sin utgångspunkt i sociologiska närmanden gentemot frågor i (för)skolans verksamhet som berör normalisering, medikalisering, styrning, makt och diskurser. September 2011 påbörjades en post-doc som har inriktning mot högskolepedagogik. Fokus riktas mot hur olika grupprocesser används,bedöms och uppfattas av olika aktörer inom högre utbildning. I detta ligger ett intresse kring kollaborativa lärprocesser.
Publikationer
-
2013 | Bok
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: möte med det som inte anses lagom
Kristian Lutz
-
2009 | Doktorsavhandling, monografi
Kategoriseringar av barn i förskoleåldern - styrning och administrativa processer
Kristian Lutz
-
2007 | Konferensbidrag
Identification of normality and deviance among children in the preschool age – visibility, knowledge and techniques
Kristian Lutz
-
2006 | Licentiatavhandling, monografi
Konstruktionen av det avvikande förskolebarnet - En kritisk fallstudie angående utvecklingsbedömningar av yngre barn
Kristian Lutz