Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Maria
Johansson
Universitetslektor
maria.c.johansson@mau.se
040-665 83 60
orcid.org/0009-0004-7906-3801
Presentation
Jag är från början beteendevetare och har även tidigare arbetat som matematiklärare på gymnasiets yrkesprogram. Detta ledde till att jag blev forskarstuderande i ett projekt om matematik i yrkeslivet vilket resulterade i en fil. lic i matematikdidaktik. Svårigheterna att identifiera matematikinnehållande aktiviteter i yrkeslivet insåg jag berodde på att de är så tätt sammankopplade med just yrkeskunskapen. Detta gjorde mig intresserad av kunskap i allmänhet och mer specifikt yrkeskunskap och/eller yrkeskunnande. Hur yrkeskunskap värderas och valideras blev därför fokus i mitt avhandlingsarbete.
För närvarande är jag programsamordnare för yrkeslärarutbildningen där jag också undervisar i olika kurser.
Forskningsintressen
- yrkeskunnande
- yrkesutbildning och dess historia samt
- yrkesdidaktik
Publikationer
-
2021 | Konferensbidrag
Paradoxical narratives about Industrial Technology
Maria C. Johansson, Hamid Asghari
-
2020 | Artikel i tidskrift
Institutionalisation of validation and the transformation of vocational knowledge: the case of admission into the vocational teacher education in Sweden
Maria Johansson
-
2020 | Rapport
(Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna?: En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan
Per Lindqvist, Helena Ackesjö, Lars Fonseca, Jens Gardesten, Ulla Karin Nordänger, Katarina Herrlin, Eva Klope, Maria Johansson
-
2019 | Artikel, forskningsöversikt
Geografiska informationssystem som en integrerad del av lärarutbildningen och skolundervisningen: [Geographic information systems as an integral part of the teacher and school education]
Per Schubert, Maria Johansson
-
2019 | Doktorsavhandling, monografi
The institutionalisation of validation and the transformation of vocational knowledge: The case of admission into Vocational Teacher Education in Sweden
Maria C. Johansson