Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Forskarskola: Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT)
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök forskningspublikationer i Diva
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Fil Dr, universitetslektor i pedagogik Min forskning fokuserar på hur olika berättelser och diskurser om skola och utbildning framträder i olika historiska och samtida utbildningssammanhang och hur styrningstekniker som betyg, bedömning, internationella kunskapsmätningar, gestaltas och förändras samt dess effekter för individ, samhälle och statsapparat över tid.
Forskningen rymmer även ungdomskulturella, populärkulturella och estetiskt kulturella fenomen inom skola och utbildning som t ex serietidningar och hur de diskuteras och problematiseras inom olika professioner.
Mitt forskningsintresse rör även diskurser om pedagogiskt ledarskap i olika sammanhang, hur de växer fram och hur "det goda skolledarskapet" skapas, förändras och sprids i vår tid.
Centralt för min forskning är utbildningsfilosofiska och historiska undersökningar, metoder och frågor kring lärande, utforskandets och frågandets betydelse, estetik och undersökandet av gränser för vad vi vet och inte vet.
Såväl min forskning som undervisning drivs av historiska analyser i relation till samtida frågor, lärandets drivkrafter och metoder och tankestilar inspirerade av Foucault and Deleuze.
Publikationer
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Kvalitativ textanalys
Pär Widén
-
2023 | Artikel i tidskrift
Fritt fram att tycka till om skolan
Per Dahlbeck, Pär Widén
-
2023 | Rapport
Animation i undervisningen: En pilotstudie om ett pedagogiskt utvecklingsarbete om rörlig bild i förskolan och förskollärarutbildningen
Per Dahlbeck, Helena Malm, Lars Persson, Pär Widén
-
2022 | Rapport
Rapport av pilotprojektet Uppåkramodellen eller barn gör historia på riktigt
Pär Widén, Per Dahlbeck
-
2022 | Artikel i tidskrift
Challenge-Based Learning in Higher Education: A Malmö University Position Paper
Cecilia E. Christersson, Margareta Melin, Pär Widén, Nils Ekelund, Jonas Christensen, Nina Lundegren, Patricia Staaf
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.