Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag arbetar som lektor i matematikdidaktik med både forskning och undervisning. Jag undervisar mestadels i diverse kurser för blivande matematiklärare samt handleder lärarstudenters examensarbete.
Mitt forskningsområde är matematikdidaktik och jag fokuserar i huvudsak flerspråkiga elevers möjligheter att lära matematik och tar utgångspunkt i flerspråkighet som en resurs för flerspråkiga elevers fortsatta matematiklärande. Det betyder bland annat att jag intresserar mig för frågor som rör migration, inklusive sociopolitiska och språkliga dimensioner av flerspråkighet, och jämlik matematikutbildning för medborgarskap och social rättvisa.
Jag arbetar i två forskningsprojekt:
- Komvuxelevers utbildningsbanor i relation till matematik, språk och yrkesliv - matematiskt in(ex)kluderande,
- Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och aktiviteter i matematik- och NO-undervisning.
Jag är medlem i forskningsprogrammet Disciplinary literacy and inclusive teaching vid Malmö universitet.
Publikationer
-
2024 | Övrigt
Flerspråkiga och kulturella aspekter i matematikundervisningen
Ulrika Ryan, Petra Svensson Källberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Immigrant students’ experiences of (Re)producing school mathematics in home-School transitions: epistemological positioning
Ulrika Ryan, Petra Svensson Källberg
-
2024 | Konferensbidrag
UTRYMME FÖR FLERSPRÅKIGHET?: PEDAGOGISKA MÖJLIGHETER OCH BEGRÄNSNINGAR FÖR FLERSPRÅKIGA FÖRHÅLLNINGSSÄTT OCH AKTIVITETER I NO-UNDERVISNINGEN
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Knowledge contributions from different school subjects to cross-curricular didactics for Bildung and sustainability
Jesper Sjöström, Catarina Economou, Ann-Mari Edström, Jan-Eric Ekberg, Petra Svensson Källberg, Marie Larneby, Bodil Liljefors Persson, Ulrika Ryan, Per Schubert, Björn Wangen, David Örbring
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism in mathematics classrooms? – teachers’ views and experiences
Petra Svensson Källberg, Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson