Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag arbetar som lektor i matematikdidaktik med både forskning och undervisning. Jag undervisar mestadels i diverse kurser för blivande matematiklärare samt handleder lärarstudenters examensarbete.
Mitt forskningsområde är matematikdidaktik och jag fokuserar i huvudsak flerspråkiga elevers möjligheter att lära matematik och tar utgångspunkt i flerspråkighet som en resurs för flerspråkiga elevers fortsatta matematiklärande. Det betyder bland annat att jag intresserar mig för frågor som rör migration, inklusive sociopolitiska och språkliga dimensioner av flerspråkighet, och jämlik matematikutbildning för medborgarskap och social rättvisa.
Jag arbetar i två forskningsprojekt:
- Komvuxelevers utbildningsbanor i relation till matematik, språk och yrkesliv - matematiskt in(ex)kluderande,
- Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och aktiviteter i matematik- och NO-undervisning.
Jag är medlem i forskningsprogrammet Disciplinary literacy and inclusive teaching vid Malmö universitet.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
The Gatekeeping Role of Mathematics Education in Migration Contexts – A Visit to Malmö: Three Snapshots To Illustrate The Opening Or Closing Of The Gate To Mathematics Learning
Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan
-
2024 | Artikel i tidskrift
Spaces for multilingualism in mathematics classrooms? – teachers’ perceptions and experiences
Petra Svensson Källberg, Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson
-
2024 | Övrigt
Undervisning i flerspråkiga matematikklassrum
Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan
-
2024 | Konferensbidrag
Collages as a research methodology in mathematics education research?
Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan, Anna Chronaki, Tamsin Meaney, Eva Norén
-
2024 | Övrigt
Flerspråkiga och kulturella aspekter i matematikundervisningen
Ulrika Ryan, Petra Svensson Källberg