Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är doktorand inom naturvetenskapernas didaktik med fokus på naturens roll i förskolan.
Vi lever i en tid där människans relation till naturen ställs på sin spets med klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald som några av flera komplexa utmaningar. Det är en särskild tid att vara barn och en stor del av barndomen spenderas idag i förskolan. Naturen har en självklar roll i svensk förskola både historiskt och i nuvarande praktik men naturen finns inte bara ”där ute” för oss att upptäcka, den skapas också tillsammans med oss och vår kultur. Jag är intresserad av hur naturen kommer till uttryck tillsammans med förskolans praktiker.
Innan jag blev doktorand arbetade jag i förskola. Jag har jobbat som utomhuspedagog, utvecklingspedagog och rektor. I mina yrkesroller har jag ofta använt mig av skrivandet som ett sätt att reflektera och diskutera förskolans praktik. Jag har skrivit två populärvetenskapliga böcker och även populärvetenskapliga artiklar, främst med fokus på hållbar utveckling och utomhuspedagogik i förskolan.
Som doktorand ingår jag i forskarskolan lärande i mångkulturella samhällskontexter.
Jag undervisar bland annat på förskollärarprogrammet och i lärarprogrammet F-3.
Publikationer
-
2023 | Konferensbidrag
Thinking with the concept of preschool-naturing
Sanne Björklund
-
2023 | Konferensbidrag
Preschool-naturing in the Anthropocene
Sanne Björklund
-
2023 | Konferensbidrag
Putting the concept of “preschool-naturing” to work
Sanne Björklund
-
2022 | Konferensbidrag
Nature in preschool
Sanne Björklund