Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Naturvetenskapernas didaktik
didaktik
Forskningsämnet naturvetenskapernas didaktik omfattar ämnesdidaktik relaterat till naturvetenskapliga ämnen och kunskaper. Det handlar om undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om naturvetenskap och relaterade ämnesområden såsom teknik och miljö- och hållbarhetsutbildning.
Ämnesdidaktik är ett kunskapsområde där utbildningsvetenskaplig forskning (främst didaktik) möter ämnesinnehåll och skolpraktik. Forskning inom naturvetenskapernas didaktik kan ta sin utgångspunkt från lärar-, elev- och/eller medborgarperspektiv. I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar naturvetenskapliga kunskaper en central roll för människors möjligheter att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Därför intresserar sig forskningen för människors kunnande och bildning i och om naturvetenskap och relaterade ämnesområden. Vidare intresserar den sig för val av innehåll, motiveringar till urval och vad som händer med disciplinär kunskap när den transformeras till innehåll för undervisning i skolan. Forskningen bidrar till såväl läroplansarbete som skolutvecklingsarbete.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i naturvetenskapliga ämnen (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder naturvetenskapliga kunskaper i dessa sammanhang.
Språkliga- och andra literacyperspektiv, bildning, demokratifrågor och identitetsskapande i relation till naturvetenskapliga ämnen är utmärkande drag för forskningsämnet vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om naturvetenskapliga och relaterade ämnesinnehåll.
Forskare, publikationer och projekt
-
KAPersonal
Karina Adbo - Docent/Universitetslektor
karina.adbo@mau.se -
Personal
Christian Andersson - Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se -
Personal
Vildana Basic - Doktorand
vildana.basic@mau.se -
Personal
Sanne Björklund - Doktorand
sanne.bjorklund@mau.se -
Personal
Paul Clucas - Doktorand
paul.clucas@mau.se -
Personal
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se -
KDPersonal
Katherine Doerr - Universitetslektor, biträdande
katherine.doerr@mau.se -
Personal
Rebecka Fingalsson - Doktorand
rebecka.fingalsson@mau.se -
Personal
Pernilla Granklint Enochson - Universitetslektor
pernilla.granklint-enochson@mau.se -
HHPersonal
Helen Hasslöf - Universitetslektor
helen.hasslof@mau.se -
Personal
Anders Jakobsson - Professor
anders.jakobsson@mau.se -
AKPersonal
Annika Karlsson - Universitetslektor
annika.karlsson@mau.se -
MLPersonal
Mats Lundström - Docent/Universitetslektor
mats.lundstrom@mau.se -
Personal
Birgitta Nordén - Universitetslektor
birgitta.norden@mau.se -
COPersonal
Clas Olander - Professor
clas.olander@mau.se -
Personal
Valentina Pivotti - Doktorand
valentina.pivotti@mau.se -
Personal
Per Schubert - Universitetslektor
per.schubert@mau.se -
Personal
Margareta Serder - Vicedekan/Universitetslektor
margareta.serder@mau.se -
Personal
Jesper Sjöström - Professor
jesper.sjostrom@mau.se -
MYPersonal
Merve Nur Yavuzkaya - Doktorand
merve.yavuzkaya@mau.se
-
2023 | Artikel i tidskrift
Primary school students’ understanding of the manifestations of technology
Johan Lind, Eva Davidsson, Mats Lundström
-
2023 | Artikel i tidskrift
The teaching body in sexuality education – intersections of age, gender, and sexuality
Rebecka Fingalsson
-
2023 | Konferensbidrag
Limitations and Possibilities of Talking Sex in School - Intersections of Teachers’ Age, Gender, and Sexuality
Rebecka Fingalsson
-
2023 | Artikel i tidskrift
Take Stock of Fracking Risks and Count the Costs Towards an Ecosystem Services Assessment in South Africa
Sadhana Manik, Nils Ekelund
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism?: Multilingual approaches and activities in mathematics and science education
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson
-
2023 | Konferensbidrag
Re-Visioning Science Education: Reconsidering Vision III
Jesper Sjöström
-
2023 | Konferensbidrag
Vision III of (Scientific) Literacy, (Science) Education and Bildung, and Implications for Teachers’ Didactical Choices
Jesper Sjöström
-
2023 | Artikel i tidskrift
Queering the glass ceiling: alpha females, cyborgs, and the non-tenure track in science
Katherine Doerr
-
2023 | Artikel i tidskrift
Chutes and Ladders: Gendered Systems of Privilege and Marginalization in University Science Teaching
Katherine Doerr
-
2023 | Konferensbidrag
Thinking with the concept of preschool-naturing
Sanne Björklund
-
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hur påverkar samskapande processer elevernas naturvetenskaps och hållbarhets kapital samt tankar inför framtida karriärer?
vildana.basic@mau.se -
Forskningsprojekt
Att göra natur och förskola i antropocen
sanne.bjorklund@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se
Forskarutbildning i naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Malmö universitet har forskarutbildning inom Naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Naturvetenskapernas och matematikens didaktik strävar efter ökad kunskap om undervisning, lärande, ämnesinnehåll, demokratifrågor och identitetsskapande i relation till dessa ämnesområden.
Inom ämnet undersöks orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder kunskaper i dessa sammanhang.
Ämnet inbegriper också studier av undervisningsprocesser och hur deltagarna utvecklar olika förhållningssätt till ämnesområdet.
Kontaktperson för forskarutbildningen: Helena Roos