Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Forskning
- Forskningsämnen
- Naturvetenskapernas didaktik
Naturvetenskapernas didaktik
didaktik
Forskningsämnet naturvetenskapernas didaktik omfattar ämnesdidaktik relaterat till naturvetenskapliga ämnen och kunskaper. Det handlar om undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om naturvetenskap och relaterade ämnesområden såsom teknik och miljö- och hållbarhetsutbildning.
Ämnesdidaktik är ett kunskapsområde där utbildningsvetenskaplig forskning (främst didaktik) möter ämnesinnehåll och skolpraktik. Forskning inom naturvetenskapernas didaktik kan ta sin utgångspunkt från lärar-, elev- och/eller medborgarperspektiv. I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar naturvetenskapliga kunskaper en central roll för människors möjligheter att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Därför intresserar sig forskningen för människors kunnande och bildning i och om naturvetenskap och relaterade ämnesområden. Vidare intresserar den sig för val av innehåll, motiveringar till urval och vad som händer med disciplinär kunskap när den transformeras till innehåll för undervisning i skolan. Forskningen bidrar till såväl läroplansarbete som skolutvecklingsarbete.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i naturvetenskapliga ämnen (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder naturvetenskapliga kunskaper i dessa sammanhang.
Språkliga- och andra literacyperspektiv, bildning, demokratifrågor och identitetsskapande i relation till naturvetenskapliga ämnen är utmärkande drag för forskningsämnet vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om naturvetenskapliga och relaterade ämnesinnehåll.
Forskare, publikationer och projekt
Forskare
Ämnessidan kommer kompletteras med en listning över forskare inom ämnet.
Forskare och doktorander på Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
-
2021 | Artikel i tidskrift
Face Validation of Database Forensic Investigation Metamodel
Arafat Al-Dhaqm, Razak Shukor, Richard Ikuesan, Victor R. Kebande, Siti Othman
-
2020 | Artikel i tidskrift
Samhällsfrågor i nv-klassrummen
Ulrika Bossér, Jesper Sjöström
-
2020 | Artikel i tidskrift
Redesign of an Outdoor Space in a Swedish Preschool
Birgitta Nordén, Helen Avery
-
2020 | Artikel i tidskrift
Didaktiska modeller som kärnan i ämnesdidaktik
Torodd Lunde, Jesper Sjöström
-
2020 | Kapitel i bok, del av antologi
The Bildung theory
Jesper Sjöström, Ingo Eilks
-
2020 | Konferensbidrag
An optimization model for group formation in project-based learning
Johan Holmgren, Zahra Ghaffari, Radu-Casian Mihailescu
-
2020 | Kapitel i bok, del av antologi
Tystnad och motstånd
Vanja Lozic
-
2020 | Kapitel i bok, del av antologi
“Significant Matter” in Sociomaterial Analysis of Educational Choices
Marianne Løken, Margareta Serder
-
2020 | Kapitel i bok, del av antologi
Spridning av urbana miljöer och dess effekter på ekosystemtjänster
Nils Ekelund
-
2020 | Artikel i tidskrift
Blivande naturvetare vill förbättra världen med hjälp av naturvetenskap
Jesper Sjöström
Forskarutbildning
Malmö universitet har forskarutbildning inom Naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Nationellt forskningsprogram: Relmas