Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
Naturvetenskapernas didaktik
didaktik
Forskningsämnet naturvetenskapernas didaktik omfattar ämnesdidaktik relaterat till naturvetenskapliga ämnen och kunskaper. Det handlar om undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om naturvetenskap och relaterade ämnesområden såsom teknik och miljö- och hållbarhetsutbildning.
Ämnesdidaktik är ett kunskapsområde där utbildningsvetenskaplig forskning (främst didaktik) möter ämnesinnehåll och skolpraktik. Forskning inom naturvetenskapernas didaktik kan ta sin utgångspunkt från lärar-, elev- och/eller medborgarperspektiv. I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar naturvetenskapliga kunskaper en central roll för människors möjligheter att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Därför intresserar sig forskningen för människors kunnande och bildning i och om naturvetenskap och relaterade ämnesområden. Vidare intresserar den sig för val av innehåll, motiveringar till urval och vad som händer med disciplinär kunskap när den transformeras till innehåll för undervisning i skolan. Forskningen bidrar till såväl läroplansarbete som skolutvecklingsarbete.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i naturvetenskapliga ämnen (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder naturvetenskapliga kunskaper i dessa sammanhang.
Språkliga- och andra literacyperspektiv, bildning, demokratifrågor och identitetsskapande i relation till naturvetenskapliga ämnen är utmärkande drag för forskningsämnet vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om naturvetenskapliga och relaterade ämnesinnehåll.
Forskare, publikationer och projekt
-
KAPersonal
Karina Adbo - Docent/Universitetslektor
karina.adbo@mau.se -
Personal
Christian Andersson - Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se -
Personal
Vildana Basic - Doktorand
vildana.basic@mau.se -
Personal
Sanne Björklund - Doktorand
sanne.bjorklund@mau.se -
Personal
Paul Clucas - Doktorand
paul.clucas@mau.se -
Personal
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se -
Personal
Katherine Doerr - Universitetslektor, biträdande
katherine.doerr@mau.se -
Personal
Rebecka Fingalsson - Doktorand
rebecka.fingalsson@mau.se -
Personal
Pernilla Granklint Enochson - Universitetslektor
pernilla.granklint-enochson@mau.se -
HHPersonal
Helen Hasslöf - Universitetslektor
helen.hasslof@mau.se -
Personal
Anders Jakobsson - Professor
anders.jakobsson@mau.se -
AKPersonal
Annika Karlsson - Universitetslektor
annika.karlsson@mau.se -
MLPersonal
Mats Lundström - Docent/Universitetslektor
mats.lundstrom@mau.se -
Personal
Birgitta Nordén - Universitetslektor
birgitta.norden@mau.se -
COPersonal
Clas Olander - Professor
clas.olander@mau.se -
Personal
Valentina Pivotti - Doktorand
valentina.pivotti@mau.se -
Personal
Per Schubert - Universitetslektor
per.schubert@mau.se -
Personal
Margareta Serder - Vicedekan/Universitetslektor
margareta.serder@mau.se -
Personal
Jesper Sjöström - Professor
jesper.sjostrom@mau.se -
MYPersonal
Merve Nur Yavuzkaya - Doktorand
merve.yavuzkaya@mau.se
-
2023 | Konferensbidrag
Thinking with the concept of preschool-naturing
Sanne Björklund
-
2023 | Konferensbidrag
Putting the concept of “preschool-naturing” to work
Sanne Björklund
-
2023 | Konferensbidrag
Preschool-naturing in the Anthropocene
Sanne Björklund
-
2023 | Artikel i tidskrift
Hur utvecklas begreppet ”litet”? Begynnande begreppsutveckling på den submikroskopiska nivån
Karina Adbo
-
2023 | Artikel i tidskrift
Subject-language perspectives on multilingual students learning in science
Anders Jakobsson, Maria Kouns
-
2022 | Konferensbidrag
Nature in preschool
Sanne Björklund
-
2022 | Artikel i tidskrift
Moving beyond the language–Visualizing chemical concepts through one’s own creative expression
Karina Adbo, Gunilla AAkesson-Nilsson
-
2022 | Övrigt
How did a focus on reading strategies shape the discussions about texts and images in a grade 4 science classroom?
Robert Walldén
-
2022 | Artikel i tidskrift
The multifaceted skill set of supervisors
Nathalie Auer
-
2022 | Konferensbidrag
Truth, Trust and Temporality: climate communication in times ofemergency
Helen Hasslöf
-
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hur påverkar samskapande processer elevernas naturvetenskaps och hållbarhets kapital samt tankar inför framtida karriärer?
vildana.basic@mau.se -
Forskningsprojekt
Att göra natur och förskola i antropocen
sanne.bjorklund@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se
Forskarutbildning
Malmö universitet har forskarutbildning inom Naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Nationellt forskningsprogram: Relmas