Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
Naturvetenskapernas didaktik
didaktik
Forskningsämnet naturvetenskapernas didaktik omfattar ämnesdidaktik relaterat till naturvetenskapliga ämnen och kunskaper. Det handlar om undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om naturvetenskap och relaterade ämnesområden såsom teknik och miljö- och hållbarhetsutbildning.
Ämnesdidaktik är ett kunskapsområde där utbildningsvetenskaplig forskning (främst didaktik) möter ämnesinnehåll och skolpraktik. Forskning inom naturvetenskapernas didaktik kan ta sin utgångspunkt från lärar-, elev- och/eller medborgarperspektiv. I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar naturvetenskapliga kunskaper en central roll för människors möjligheter att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Därför intresserar sig forskningen för människors kunnande och bildning i och om naturvetenskap och relaterade ämnesområden. Vidare intresserar den sig för val av innehåll, motiveringar till urval och vad som händer med disciplinär kunskap när den transformeras till innehåll för undervisning i skolan. Forskningen bidrar till såväl läroplansarbete som skolutvecklingsarbete.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i naturvetenskapliga ämnen (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder naturvetenskapliga kunskaper i dessa sammanhang.
Språkliga- och andra literacyperspektiv, bildning, demokratifrågor och identitetsskapande i relation till naturvetenskapliga ämnen är utmärkande drag för forskningsämnet vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om naturvetenskapliga och relaterade ämnesinnehåll.
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Christian Andersson - Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se -
Personal
Vildana Basic - Doktorand
vildana.basic@mau.se -
Personal
Paul Clucas - Doktorand
paul.clucas@mau.se -
Personal
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se -
Personal
Katherine Doerr - Universitetslektor, biträdande
katherine.doerr@mau.se -
Personal
Rebecka Fingalsson - Doktorand
rebecka.fingalsson@mau.se -
Personal
Pernilla Granklint Enochson - Universitetslektor
pernilla.granklint-enochson@mau.se -
HHPersonal
Helen Hasslöf - Universitetslektor
helen.hasslof@mau.se -
Personal
Anders Jakobsson - Professor
anders.jakobsson@mau.se -
AKPersonal
Annika Karlsson - Universitetslektor
annika.karlsson@mau.se -
MLPersonal
Mats Lundström - Universitetslektor
mats.lundstrom@mau.se -
Personal
Birgitta Nordén - Universitetslektor
birgitta.norden@mau.se -
COPersonal
Clas Olander - Professor
clas.olander@mau.se -
Personal
Valentina Pivotti - Doktorand
valentina.pivotti@mau.se -
Personal
Per Schubert - Universitetslektor
per.schubert@mau.se -
Personal
Jesper Sjöström - Professor
jesper.sjostrom@mau.se -
KSPersonal
Kerstin Sonesson - Professor, biträdande
kerstin.sonesson@mau.se -
MYPersonal
Merve Nur Yavuzkaya - Doktorand
merve.yavuzkaya@mau.se
-
2022 | Konferensbidrag
What happens if we explore teaching As if it where free next to play? A rethinking about free play and teaching in the context of public preschool in Sweden
Kristine Hultberg Ingridz
-
2022 | Konferensbidrag
Constructing a ‘Nordic Nativeness’ in Swedish Sexuality Education
Rebecka Fingalsson, Hannele Junkala
-
2022 | Artikel i tidskrift
ChemoKnowings as Part of 21st Century Bildung and Subject Didaktik
Merve Yavuzkaya, Paul Clucas, Jesper Sjöström
-
2022 | Konferensbidrag
EMERGENCY TEACHING IN SECONDARY SCHOOLS IN DENMARK – ‘SOME STUDENTS FLOURISH, SOME WITHER’
Nathalie Auer
-
2021 | Övrigt
Between Inner and Outer Boundaries – Practitioner Research. A presentation and discussion of the choice of methods in relation to practitioner research.
Kristine Hultberg Ingridz, Maria Söderling
-
2021 | Konferensbidrag
What happens to children’s “free” play when teaching is established?
Kristine Hultberg Ingridz
-
2021 | Doktorsavhandling, monografi
Is College Science Teaching Women's Work?: Gender Inequity in the Physical Sciences
Katherine Doerr, Catherine Riegle-Crumb
-
2021 | Artikel i tidskrift
Testing and cheating: technologies of power and resistance
Katherine Doerr
-
2021 | Konferensbidrag
Resilience in Hybrid Learning Environments: Moving to Hybrid Programmes
Nathalie Auer
-
2021 | Artikel i tidskrift
Microblogging en escenarios curriculares universitarios: el uso de Twitter más allá del encargo docente
Santiago Tejedor, Óscar Coromina, Gil Pla-Campas
-
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Reclaim the Climate!
helen.hasslof@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Tracing mathematics teacher education in practice (TRACE)
anders.jakobsson@mau.se
Forskarutbildning
Malmö universitet har forskarutbildning inom Naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Nationellt forskningsprogram: Relmas