Presentation

Utforskningen av luktsinnet upplever just nu en gyllene era. Kanske har aldrig tidigare i modern historia så många människor varit medvetna om hur viktigt ett intakt luktsinne är för välbefinnandet; efter COVID-19 har känsligheten för luktförlust lett till ett nytt kulturellt landskap där tonåriga parfymrecensenter på TikTok fått ett anmärkningsvärt inflytande, samtidigt som företag som DoTerra, som marknadsför eteriska oljor för hemmabruk, har blomstrat. På den vetenskapliga fronten överröses vi ständigt av ny forskning som slår hål på gamla myter om vårt luktsinne och öppnar nya tillämpningsområden för doft.

I detta rika sammanhang använder jag lekcentrerade, användarcentrerade och spekulativa designramverk för att studera luktsinnet i fysiska, digitala och interaktiva miljöer. Mitt mål är att bidra till nya tillämpningar inom utbildning, rehabilitering, lekfullhet och estetisk användning av doft.

Min forskargrupp och jag närmar oss luktsinnet som en form av direkt, omedelbar upplevelse, förkroppsligad som ett kemiskt sinne, som i grunden är unikt mänskligt. Därför designar vi för luktupplevelser som materialiseras på många olika sätt. Vi programmerar, designar och prototypar nya luktteknologier. Förutom användarcentrerade designmetoder arbetar vi med spekulativa och deltagarbaserade metoder. Vi är bland de få i världen som aktivt utvecklar och testspelar doftaktiverade spel. Vi bedriver också forskning som snarare kan betraktas som social innovation, där vi söker sätt att förbättra livet för samhällen kopplade till doftmaterial (som sandelträ), och stödjer utsatta och hotade skogsresurser.