EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla och fördjupa kunskaper och färdigheter för att organisera och leda undervisning i ämnet bild i förskoleklass och grundskolans år 1- 6. Studenten ska också utveckla kunskaper om bilders betydelseskapande funktioner i skilda sammanhang samt om olika användningsområden för bilder i och utanför skolverksamhet. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla tillämpa kunskaper om barns och ungas visuella intressen, om att utmana och stötta barns och ungas bildspråkliga utveckling genom att använda visuella digitala och analoga tekniker.
Kursen syftar dessutom till att studenten ska utveckla kunskap om hur bildpedagogik kan inkluderas i tematisk undervisning.
Kursens huvudteman är analys och produktion av film, samt bildframställning från idé till prototyp, där den egna processen och planering av bildundervisning, inklusive film, ingår.Exempel från filmproduktion i grundskolan studeras med utgångspunkt i barnens bildvärldar och bildteori. Dokumentation, bedömning, själv- och kamratvärdering diskuteras i kursen. Utifrån problemställningar kring hållbar utveckling genomförs ett arbete där den egna processen från idé till prototyp synliggörs. I kursen diskuteras bildens förändrade roll i samhället.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: BL211B Bild och lärande: Bild som kunskapsform och bedömningsprocesser (genomgången) eller BL213B Bild och lärande: Bild som kunskapsform och bedömningsprocesser (genomgången)
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).