Kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
30 mars 2026 - 7 juni 2026
Kurskod: BY227H

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att stärka studenternas färdigheter att utforma miljöer med viktiga existentiella och fysiologiska värden inom cirkulär arkitektur och hållbar utformning, s.k. berikad miljö. Kursen placerar cirkulär arkitektur och hållbar utformning i ett folkhälsoperspektiv och drar paralleller mellan byggnadsutformning och människans behov av fysiologisk stimulans. Kursen ställer ett nordiskt synsätt på människans samspel med arkitektur och byggd miljö i relation till andra perspektiv som förekommer internationellt, såsom regenerativ och reparativ design, bioarkitektur och ekologisk byggnadsteknik.

Kursen introducerar byggnader och byggd miljö som livsmiljö för människan med kopplingar till folkhälsoaspekter och existentiella värden. Kursen fördjupar studenternas färdigheter i att betrakta arkitektur och byggd miljö ur ett konsekvensperspektiv för att kombinera principer för cirkulär arkitektur och hållbar utformning med ett hälsoperspektiv. Kursen fokuserar på utformning av byggnader ställt mot klimatförändringar och hållbar energiförsörjning i framtidens klimatneutrala samhälle. Studenterna får insikt i materiella effekter på människors hälsa och miljö, innefattande materialvalets roll och inverkan samt en fördjupad förståelse för material- och livscykelanalys, cirkulär ekonomi och ett cirkulärt gestaltningsperspektiv. Under kursen kommer studenterna att arbeta med en gestaltningsuppgift som handlar om att utforma en verksamhet inriktad på hälsa och vård. Gestaltningsuppgiften kan avse både nybyggnation, återbruk och anpassning av befintliga byggnader. Kursen placerar gestaltningsuppgiften i olika klimatsammanhang.

Studenterna kommer i gestaltningsuppgiften att arbeta med rumsgestaltning och byggnadsmaterial som skapar hälsobefrämjande miljöer för både boende och arbete genom medvetna formmässiga val, materialval, kontakt mellan ute och inne samt färg- och ljussättning. De utvecklar därmed en förståelse för hur utformning, rumslig organisering, ljussättning och färg kan ge hälsobefrämjande mervärden. Studenterna kommer att tillämpa användarcentrerade utformningsprinciper från två utgångspunkter: å ena sidan vårdhänsyn och arbetsmiljö som faller på en vårdgivare, å andra sidan boendehänsyn och trivsel i vardagen.
Kursen kommer också introducera studenterna i användning av kompletterande program och verktyg för att kombinera beslutsfattande och gestaltning. Sammankopplingen ökar deras förståelse för hur byggnadens dimensionering är relaterad till användning och mänskliga livsvärden.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.

Behörighetskraven inom naturkunskap uppfylls även med: Kemi 1, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt