- Tickoo, Sham (2017). Autodesk Maya 2018, A Comprehensive Guide, 10:th ed. eller Murdock, Kelly (2017). Autodesk Maya 2018, Basics Guide.
- Luna, Frank D. (2012). Introduction to 3D game programming with DirectX 11. Dulles, VA: Mercury Learning and Information
Referenslitteratur:
- Akenine-Möller, Tomas; Haines, Eric; Hoffman, Naty (2008) Real-Time Rendering, 3rd edition, A K Peters Ltd.
EduSinglePage
Om kursen
Kursen syftar till att studenten utvecklar en grundläggande färdighet i 3D-grafikprogrammering och introduceras i 3D-modellering.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen består av två delar: 3D-grafikprogrammering samt 3D-modellering.
3D-grafikprogrammering:
- 3D-Grafik API’s grunder
- Shader programmering
- Texturer
- Ljussättning
- Partikelsystem
3D-modellering:
- Grundläggande 3D tekniker
- Modellera, texturera och rendera.
Behörighetskrav
Engelska kurs B eller motsvarande från svensk gymnasieskola, samt minst 30 hp Datavetenskap inklusive kursen DA315A Objektorienterad spelprogrammering eller kurserna DA183A Objektorienterad programvaruutveckling I och DA184A Objektorienterad programvaruutveckling II.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).