Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt. Stockholm: Liber (240 s)
Edfelt, David (2024). Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande och utveckling. Stockholm: Gothia Kompetens (224 s)
Öhman, Margareta (2019). Värna barns lekstyrka. Stockholm: Gothia Kompetens (224 s)
Ytterligare text tillkommer och meddelas vid kursstart.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om den komplexitet som präglar förskolebarns utveckling och hur förskolan kan skapa förutsättningar för barns mångsidiga utveckling.
Inom kursen studeras barns mångsidiga utveckling ur ett utvecklingsvetenskapligt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lekens och relationers betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande i förskolan. Inom ramen för akademisk litteracitet utvecklar studenten sina färdigheter i läsning av akademisk text.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO251A Barndom och lärande: Pedagogik i förskola (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).