Annerstedt, Claes (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB (kap. 1–5). (85 s.) Finns som PFD på kurssidan
Adamsson, Lena (2017). Undervisning på vetenskaplig grund. I Vetenskap och beprövad erfarenhet Skola. Lunds universitet. (s. 19–27) (8 s.) Tillgänglig på internet.
Bardon, Emelie (2017). Koppla bort autopiloten – normkritiskt förhållningssätt i dansundervisningen. Falun: Lärarförlaget (s. 31–49) (18 s.)
Björkdahl Ordell, Susanne & Dimenäs, Jörgen (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. 1. uppl. Stockholm: Liber (s. 10–28, 97–121) (42 s.)
Brügge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (red.) (2018). Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Femte upplagan. Stockholm: Liber (s. 7–78, 175–202, 256–257, 263–268) (163 s.)
Eiberg, Stig & Siggaard, Peder. (2007). Boldbasis: en praktisk håndbog. Højbjerg: Forlaget Hovedland (15 s.)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering - En studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. (Doctoral dissertation). Malmö: Malmö högskola (kap. 2) (26 s.) Tillgänglig på internet.
Engström, Lars-Magnus (2010). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. Stockholm: Stockholms universitets förlag (s. 7–77) (70 s.)
Halling, Anders; Andersen, Bjarne; Skov Agergaard, Charlotte & Worm, Charlotte (2005). Bolden i spil – teambold i teori och praksis. Odense: Syddansk Universitetsforlag (s. 35–85) (50 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur (kap. 1, 2, 12) (50 s.)
Jensen, Mikael & Harvard, Åsa (2009). Leka för att lära. Lund: Studentlitteratur (kap. 2, 3, 5) (40 s.)
Junevik, Peter & Yttergren, Lotta (2007). Orienteringsteknik - Att lära ut från grön till gul nivå. Farsta: SISU Idrottsböcker (s. 15–39) (24 s.)
Kroksmark, Tomas (red.) (2021). Tio forskare om ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur (kap. 1, 7, 11) (85 s.)
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber (kap. 1, 2, 4, 7, 8) (131 s.)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (2015). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (kap. 1–4, 7–10) (131 s.)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2022). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. Åttonde upplagan. Umeå: Fundo (93 s.)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet: relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. (Doctoral dissertation). Malmö: Malmö högskola. (s. 216–219) (3 s.) Tillgänglig på internet.
Mattsson, Torun & Lundvall, Suzanne (2015). The position of dance in physical education. Sport, Education and Society, 20(7). (s. 855–871) (16 s.)
Sandell, Klas; Arnegård, Johan & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (Kap 1, 3) (32 s.)
Wehlin, Anita (2015). Orientera i skolan. SISU idrottsböcker (84 s.)
Styrdokument och stödmaterial från Skolverket tillkommer.
Kompendium och PDF-filer tillkommer ca 100s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen ger en introduktion till akademiska studier i en idrottsvetenskaplig kontext. I kursen diskuteras olika perspektiv på idrott, hälsa, fysisk aktivitet och kroppsövningskultur ur ett samhällsperspektiv och hur uppfattning om dessa, liksom dess historia, har betydelse för förståelsen av skolämnet idrott och hälsa. Didaktikens centrala begrepp och modeller, aktuella styrdokument och lärarprofessionens kompetenser med särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa diskuteras. I kursen studeras lekteori och idrottslärans former, dels utifrån bakomliggande idéer, normer och värderingar, dels utifrån specifik metodik, teknik, taktik och säkerhet samt de krav och regler som finns i olika miljöer för idrottsutövande. Fokus är på grunder i friluftsform, inklusive att orientera sig med karta, samt bollspelsform och dansform. I kursen behandlas ett vidgat språkbegrepp med särskilt fokus på kroppsspråk. Ämnesdidaktik diskuteras i relation till grundläggande lek och lekteori.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Idrott och hälsa 1 eller motsvarande kunskaper, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).