Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. S. 11–469
DeSimone, Grace (2019). ACSM´s Resources for group exercise instructor powered by prep U. London: Lippincott, Williams & Wilkins.
Bouchard, Claude, Blair, Steven, N. & Haskell, William, L. (2012). Physical activity and health (2nd edition). Leeds: Human Kinetics. S. 3–70, 167–272, 317–330 och 345–380
Kenney, Larry W., Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2015). Physiology of sport and exercise (6th edition). Leeds: Human Kinetics. S. 347–436
Widmaier Eric, Hershel, Raff & Strang, Kevin (2016). Vander's Human Physiology: The Mechanisms of Body Function (14th edition). New York: McGraw-Hill. S. 20–94 och 475–585
Vetenskapliga artiklar. 150 s
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för kopplingen mellan näringsfysiologi, hälsa och prestation. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin förmåga att genomföra hälsofrämjande fysisk aktivitet med ett helhetsperspektiv på individ och hälsa.
Kursen behandlar uppbyggnaden av kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer och mineraler och dess betydelse i kroppen, kroppens ämnesomsättning, cellens och kroppens energiförsörjning samt kost och träning. Dessutom behandlar kursen begreppen hälsa och träning. Studenten planerar, genomför och analyserar fysisk aktivitet med grupper i ett hälsofrämjande syfte som bygger på bakgrundskunskaper inom fysiologi och träningslära.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV524G Motions- och prestationspsykologi (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).