Lupton, E. (2004). Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, and Students. New York: Princeton Architectural Press.
Poehlen, J. (2015). Letter Fountain on Printing Types. Taschen.
Hollis, R. (2001). Graphic Design –A Concise history. Thames & Hudson Ltd.
Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., & Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Rekommenderad litteratur
Meggs, P. & Purvis, A. (2012). Meggs’ History of Graphic Design. Hoboken, New Jersey: John Wiley.
Sayre, H. M. (2005). Writing about Art. Pearson Prentice Hall
Ask, S. (2011). Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
Rieneker, L. & Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor). Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Grafisk design II är en bred kurs som tar upp många aspekter av grafisk design. Studenterna arbetar med en serie mindre projekt som leder fram till ett större projekt som utförs i grupp. Undervisningen sker genom föreläsningar, handledning, seminarier, studiebesök och uppdrag.
I denna kurs introduceras portfolio som ett sätt att presentera designarbeten, en vidareutveckling av den pedagogiska portfolion i Grafisk design I.
Behörighetskrav
Grafisk design 1 (15 hp) samt antagen till programmet Design och visuell kommunikation/Grafisk design.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)