Kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
30 mars 2026 - 7 juni 2026
Kurskod: SF122C

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig kunskaper om livsvillkor för personer med funktionsnedsättningar under olika delar av livsloppet. Centralt för kursens samtliga tre livsförloppsområden; Barn och familj, Vuxenliv och Åldrande, är perspektiv som tar avstamp i individens samlade erfarenheter och upplevelser utifrån livsförloppsteori, samt teori om transition. Under kursen behandlas sociala teman som utbildning, boende, familjebildning, sexualitet och kön, försörjning, sysselsättning, fritid och socialt umgänge. Vidare belyses våldsutsatthet, missbruk och sexuellt våld och utnyttjande samt risk för utanförskap i samtliga livsförloppsområden.

Kursen består av tre livsförloppsområden och därtill knutet teoretiskt perspektiv.

Område 1. Livsvillkor och medfödda/tidigt förvärvade funktionsnedsättningar, 3 hp

Under området behandlas hur medfödda/tidigt förvärvade funktionsnedsättningar kan påverka ett barns och dess familjs livsvillkor under livsförloppets olika perioder samt hur olika livsvillkor kan samspela med varandra.

Område 2. Livsvillkor och förvärvade funktionsnedsättningar, 3 hp

Under området behandlas hur förvärvade funktionsnedsättningar i vuxen ålder kan påverka en persons livsvillkor under livsförloppets olika perioder samt hur olika livsvillkor kan samspela med varandra

Område 3. Livsvillkor och äldre personer med funktionsnedsättningar, 3 hp.

Under området behandlas livsvillkoren för äldre personer.

Teoretiskt perspektiv, 6 hp

Livsförloppsteori och teori om transition knyts till områdena i syfte att förklara olika livsvillkor.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt